Overal in Amstelveen komt betaald parkeren met vergunningen voor (bepaalde delen) voor inwoners. Dat is althans het plan van B en W en wordt gefaseerd ingevoerd tussen 2025 en 2030. Het is volgens het college 0m dat het een ‘toenemende parkeeroverlast’ voor inwoners constateert. Het dorp Nes aan de Amstel is voorlopig uitgezonderd. Overigens moet de gemeenteraad er nog over beslissen, maar omdat daarin de meerderheid door de coalitie gevormd wordt, lijkt het betaald parkeren er te komen.
Invoering van betaald parkeren heeft volgens de gemeente ten doel de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in de wijken te waarborgen.
Overlast
Volgens de gemeente parkeren de laatste jaren steeds meer werknemers van de Zuidas of reizigers van Schiphol in Amstelveen, dat ze als gratis ‘parkeerterrein’ gebruiken. ‘Dit leidt tot parkeeroverlast voor inwoners’, zegt de gemeente, die overlast wil tegengaan en ervoor zorgen dat Amstelveners hun auto in de eigen buurt kunnen parkeren. Om die reden voert zij al stapsgewijs in steeds meer wijken betaald parkeren in, die evenwel naar haar mening de zogeheten olievlekwerking voorzaakt, waardoor de overlast zich binnen de gemeentegrenzen verplaatst. Daarom wil het college betaald parkeren in heel Amstelveen invoeren.
Snel optreden
“Inwoners vragen ons regelmatig om betaald parkeren in te voeren in hun woonwijk, omdat ze zelf geen parkeerruimte meer kunnen vinden”, zegt wethouder Herbert Raat (parkeren). Vooral door het parkeerbeleid van Amsterdam wordt naar zijn mening Amstelveen wel gedwongen maatregelen te nemen. “Maar ook het groeiende inwoneraantal is van invloed op de parkeerdruk.” Volgens hem wil de gemeente proactief de parkeeroverlast bestrijden in plaats van reageren op bestaande overlastsituaties. “Parkeerbeleid is in Amstelveen geen melkkoe. Het tarief voor de parkeervergunningen is en blijft kostendekkend. De opbrengst van de vergunningen gebruiken we om de parkeerdruk te kunnen reguleren.”
Speciale vergunningen
Invoering van betaald parkeren in de hele gemeente heeft gevolgen voor bepaalde doelgroepen, zoals dienstverlenende beroepsgroepen en mantelzorgers. Voor hen bestaan er speciale parkeervergunningen. Kijk voor meer informatie op www.amstelveen.nl/parkeervergunningen. Voor bezoekers van inwoners geldt een laag parkeertarief van €0,25 per uur. Met een bezoekersvergunning kan het bezoek maximaal twaalf uur parkeren en inwoners maximaal vijf bezoekers tegelijk online of telefonisch aanmelden.
Het.zich verplaatsen van parkeeroverlast als gevolg van gedeeltelijke invoering van betaald parkeren wordt het waterbedeffect genoemd, niet olievlekwerking.
Gaat de gemeente ook nog iets doen aan de fietsenchaos in het Stadshart?