Op de eerste dag van de Kinderboekenweek opende de Karel Eykmanschool haar schoolbibliotheek. Leerlingen kunnen daar voortaan snuffelen in een collectie van bijna tweeduizend boeken. Behalve uit kasten bestaat vinden zij in de bieb ‘leesbomen’ en gezellige leesplekken. De nieuwe schoolbieb komt voort uit de structurele samenwerking die de school en de Bibliotheek Amstelland met elkaar hebben, ‘Bibliotheek op school’ genaamd.Leesvaardigheid is een speerpunt van de school, zegt schooldirecteur Marijke Stenger, die samenwerkt met de Bibliotheek Amstelland.
Leescoördinator
Verschillende leerkrachten zijn opgeleid tot leescoördinator en alle onderwijzers hebben een inspiratiesessie gehad. Ook de leerlingen worden bij de bieb betrokken, omdat verschillenden van hen biebleiders zijn en medeleerlingen helpen bij het kiezen en lenen van boeken. “De biebdagen zijn de leukste dagen van de week”, wil een van de jeugdige biebleiders kwijt.
Leesplezier is de basis
“De Karel Eykmanschool en de Bibliotheek Amstelland werken met elkaar samen aan het vergroten van het plezier in lezen. Het vinden van het juiste boek en het prikkelen van nieuwsgierigheid staat hierbij centraal,” vertelt leesmediaconsulent Marjolein van der Aar van de Bibliotheek Amstelland. Of het leesplezier toeneemt en kinderen meer lezen, wordt periodiek gemeten. Als nodig wordt het leesplan bijgesteld.
Begrip in Amstelland
Aan het succesvolle programma de ‘Bibliotheek op school’ doen inmiddels dertig scholen in de regio Amstelland mee. Bij scholen die meedoen aan het programma wordt minstens één leerkracht opgeleid tot leescoördinator. Scholen maken hierbij gebruik van de expertise van de Bibliotheek. De Bibliotheek Amstelland heeft de afgelopen jaren al meer dan 135 leerkrachten opgeleid tot leescoördinator. Zij zijn binnen een school de drijvende kracht als het gaat om boeken en lezen
Foto: Loes Buis, college van bestuur a.i. Onderwijsgroep Amstelland, en twee biebleiders openen schoolbibliotheek.
Een school dient dit niet alleen te stimuleren, maar ook de ouders, maar die lezen vaak zelf ook niet. Trouwens de hele aandacht voor lezen is zelfs binnen het onderwijs gedaald, behalve voor het begrijpend lezen. Juist de meest saaie en duffe vorm van lezen. Ook hoe men in het onderwijs literatuur benadert. Het gaat nauwelijks meer over het mooie of spannende, maar alles moet worden uitgeplozen, waarmee je iets totaal dood maakt. En dan het niveau! Tegenwoordig schijn je voor de HAVO 8 boeken te moeten lezen. Ter vergelijking ik vroeger op de HBS 60.