“Houd de route vrij” en “Houd de lijn vrij”. Zadelhoesjes met dat opschrift deelde wethouder Floor Gordon (foto) van inclusie vrijdag uit op de markt op het Stadsplein. Het initiatief was gekomen van de werkgroep Inclusie (foto onder), een onderdeel van de Participatieraad Sociaal Domein. Gordon vond dat in de stad ook wel heel veel rijwielstandaards precies liggen bij de lijnen voor visueel gehandicapten en de route voor anderen fysiek beperkten. Een fout die bij de herinrichting van het Stadshart in elk geval niet meer gemaakt wordt, zei ze.
Maar de hoofdoorzaak van het feit dat de gemiddelde Amstelvener zich niet gelegen laat liggen aan de bijvoorbeeld voor blinden gemaakte ribbelpaden, zodat zij met hun stok voelen waar zij heen moeten, is gewoonweg dat veel mensen niets weten van het belang van die lijnen, zei iemand van de werkgroep.
Boete
Terwijl de boete gelijk is aan die van het zonder vergunning parkeren op een invalide parkeerplaats. Floor Gordon deelde haar eigen ervaringen met de groep. Zij kwam er voorheen met een kinderwagen ook niet door, wegens de vele opstoppingen door fietsen. De werkgroep heeft een gesprek gehad met de wijkboa. Die zou toezien op verkeerd gebruik van de ribbels, maar heeft ook méér te doen.
Examens
Gordon is voorstander ervan dat bij de verkeersexamens voor scholieren ook dát onderwerp aan de orde komt en niet jaarlijks op het Stadsplein alleen de ‘dode hoek’ van vrachtwagens. Het gaat erom dat de doorgangen voor niet worden geblokkeerd voor kinderwagen, rolstoelen, blinden en andere fysiek gehandicapten. “Houd de lijn en de route vrij”, is dan ook het dringend advies van de inclusie werkgroepen van Amstelveen en Aalsmeer. Een folder met dat advies hing Floor Gordon op aan de sturen van de fietsen. Als héél Amstelveen mee moet doen, behoren ook fysiek beperkten daarbij. “In de werkgroep zitten inwoners met ervaringskennis; zij weten als geen ander wat je tegenkomt als je een beperking hebt. De werkgroep werkt samen met de gemeente Amstelveen aan verbeterpunten”, staat er. Overigens onderzoekt de werkgroep belemmeringen in de stad. Een klankbord voor gebruikers, ontwerpers en projectleiders.
Liever folders dan handhaven. Dat is Amstelveen.
Blindentegels op z’n Amstelveens:
https://photos.app.goo.gl/sg3Eemxyc4gDg5yx6
Fietsenchaos:
https://photos.app.goo.gl/PccvrMgHUXf2PZfP8
Scooterverbod, ook voor fatbikes, in voetgangersgebied:
https://goo.gl/photos/mZgMC6SKz56Ddpwc9
In dit geval heeft RvW vaak gelijk, maar niet alleen daar maar ook in het ov en de toegankelijkheid daarvan. Hoe vaak zijn liften niet stuk, te grote gleuven tussen perron en wagen, buschauffeurs die geen zin hebben om het liftje te gebruiken en daarom keihard doorrijden nog gestimuleerd door directie door te strakke roosters . Ja, de hypocrisie van onze overheid op dit gebied slaat alles, maar ik denk ook dat ze heel vaak buiten de realiteit leven daar aan de Poel.
Wat een ontzettend slappe liberale actie van deze D66-wethouder. Foutparkeerders moeten meteen beboet worden. Desnoods wegslepen en als dat niet helpt het leger inzetten. We hebben nu een “partij” in de regering die het leger overal voor wilde inzetten. Dus mevrouw de wethouder, grijp uw kans.
Wegslepen is een probaat middel tegen proleten die niet geraakt worden door een verkeersboete. Ordinair tuig met dure kleding. Dat is het.
Ascociaal parkeren is ook zo’n dingetje. Scheefparkeerders bezetten vaak twee parkeerplaatsen ipv één, maar zij worden daarvoor niet bekeurd. De parkeergarage zou recidivisten moeten blokkeren.
https://photos.app.goo.gl/ZyNoZkrKAtZDVdhS9