Nepagenten dreigen de stad onleefbaar te maken, waarschuwt de politie. Ouderen in verzorgingshuizen en aanleunwoningen hebben een brief van haar gekregen, waarin zij worden opgeroepen hun deuren gesloten te houden en met een waarschuwing tegen babbeltrucs. Criminelen maken nu ook telefonisch afspraken.
De politie kreeg daarover meldingen van inwoners, die gebeld zijn door criminelen die zich voordoen als politieagenten, soms zelfs wijkagent.
Ingebroken
Deze ‘nepagenten’ bellen bijvoorbeeld om te vertellen dat in de buurt wordt ingebroken en vragen of men nog sieraden of contant geld in huis heeft. Vervolgens komt de nepagent langs om die waardevolle spullen op te halen om ze zogenaamd veilig op te bergen. Ook komt het regelmatig voor dat ‘nepmedewerkers’ van de bank bellen om te zeggen dat criminelen een bankrekening hebben gehackt en dat de bank om die reden de pinpas van de klant komt omruilen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe criminelen te werk gaan om mensen te bestelen. Vaak weten ze heel goed hoe ze mensen kunnen overtuigen of onder druk kunnen zetten. Waar moet men op letten? Overheidsinstanties zoals de politie of een bank zullen mensen nooit onder druk zetten om snel iets te doen. Ook zullen zij u nooit bellen om te vragen of: Men waardevolle spullen of contant geld in huis heeft, geld wil overmaken naar een ‘veilige’ rekening of ‘kluisrekening’ (dit soort rekeningen bestaan niet) en of men bankpas en pincode wil. afgeven.
Hang direct de telefoon op, als u twijfelt over wie u aan de lijn heeft, adviseert de politie. “Meld het bij uw bank of bij de politie via het meldformulier op www.politie.nl of bel 0900-8844. Noteer indien mogelijk het telefoonnummer waarop u werd gebeld en geef dit ook door aan uw bank of de politie.”
Legitimatie
Iedereen die bij bij iemand aan de deur komt moet zich kunnen legitimeren. Dat geldt ook voor de politie. Staat er iemand, al dan niet in uniform, voor de deur vraag altijd om het legitimatiebewijs.