Het aantal verkeersslachtoffers moet verminderen door de pakkans voor ernstige verkeersovertredingen te verhogen. Dat vindt GroenLinks in de gemeenteraad, die daarover schriftelijke vragen stelde aan B en W.

De partij wijst erop dat de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) zelf plannen maken voor meer verkeerscontroles. Dat moet ook in Amstelveen gebeuren, vindt de fractie.

Maatregelen

Raadslid Stieneke Kruijer vindt dat men verkeersdelicten alleen bestrijdt met een grotere pakkans.  Sinds 2022 stijgt het aantal verkeersdoden en zwaargewonden in heel Nederland sterk. De cijfers voor 2023 zijn nog niet voor het hele land bekend, maar voor de grote steden wel. Daar stegen ze opnieuw fors. GroenLinks wil weten of het college ook maatregelen wil nemen, net als de grote steden dat doen.

Strenger

Simon Lutz van GroenLinks, een fietsfanaat, meent dat meeste ongelukken gebeuren doordat mensen te hard rijden. “Als de pakkans nul procent is, blijven levensgevaarlijke chauffeurs ernstige ongelukken veroorzaken. Je hart breekt als je ziet hoeveel pijn en verdriet die ongelukken veroorzaken”, zegt hij. De fractie wol weten of het college van plan is het verkeer binnen de gemeentegrenzen strenger te controleren.

OM

Stieneke Kruijer wijst erop dat de grote steden zelf flitspalen willen gaan plaatsen. De verantwoordelijkheid voor het handhaven van de verkeersregels ligt op dit moment bij de rijksoverheid. Als een gemeente zelf camera’s wil plaatsen, moet het Openbaar Ministerie daarvoor toestemming geven. Maar volgens Simon Lutz zijn teveel partijen verantwoordelijk voor verkeersveiligheid. Dus gemeenten, provincies, ministeries, het Openbaar Ministerie en de politie. “Als iedereen erover gaat, weet je zeker dat niemand hoofdverantwoordelijk is”, zegt hij. “Wij willen dat de gemeente haar rol pakt.” GroenLinks wil weten of de gemeente dit jaar zelf snelheidscontroles gaat houden.

Foto: Kruijer (links) en Lutz

11 REACTIES

  1. Groen licht voor voetgangers betekent niet dat je veilig kunt oversteken, want er zijn ‘sportieve’ autorijders die keihard door rood rijden. De pakkans is namelijk nul, dus waarom zouden zij stoppen als zij geen fatsoen en geen geweten hebben?

    Asociaal rijgedrag wordt aangemoedigd door advertenties en autojournalistiek als zijnde ‘sportief’ en ‘dynamisch’. In de praktijk betekent dit: Te hard optrekken, te hard rijden, te weinig afstand houden, te snel bochten nemen en te laat remmen.

    Iedere ochtend zorgen ongelukken op de autowegen voor veel ellende, schade en lange files die onze economie veel geld kosten. De oorzaak is bekend maar wordt nooit genoemd: Te hard rijden en te weinig afstand houden.

    De auto is de heilige koe van onze neoliberale maatschappij en de sportieve auto is daarvan de allerheiligste.

    Een zogenaamd sportieve rijder is een asociale figuur die hard worden aangepakt. Reclame voor zgn sportief autorijden moet worden verboden.

    Zie:
    https://photos.app.goo.gl/gFws3TrBAU8dEGNp7

  2. De VVD is zogenaamd een partij van ‘law and order’ maar ondertussen hebben de neoliberalen een hekel aan handhaving omdat dat betutteling zou zijn.

    “Dat is niet de stad die wij willen,” zei ooit de VVD-wethouder van (geen) Handhaving tegen zijn vriendje bij het Amstelveens Nieuwsblad. Daarom scheuren hier auto’s en motorfietsen door rood licht en scooters door het voetgangersgebied.

    https://goo.gl/photos/mZgMC6SKz56Ddpwc9

  3. Landelijk gezien en dus ook lokaal heeft is de VVD de laatste 15 jaar altijd medeverantwoordelijk geweest voor de meest grote puinhopen bij justitie . Ze beweerden wel het tegendeel, maar de praktijk was toch echt anders.

  4. Scheuren leren de piepjonge neoliberaaltjes op opgevoerde fatbikes die 60 km/u kunnen en waarvoor toch geen helmplicht bestaat!

    Zij scheuren daarmee in het voetgangersgebied tussen winkelend publiek en spelende kinderen.

    Dat mag allemaal van de VVD-wethouder van Verkeer die niet van handhaven houdt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.