Ooit woonde ik lang onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan, die toen nog Bulderbaan heette. Ik zag mijn huis geregeld op tv verschijnen, waarbij het net was of vliegtuigen zo ongeveer langs mijn schoolsteen vlogen. Mijn kinderen groeiden er op en ik vertelde hun dat vliegtuigen vrienden waren.

Bij mijn zoon, die nu wegens zijn werk veel vliegt, is die boodschap kennelijk goed overgekomen. Hij had destijds ook vriendjes, wier ouders in actiegroepen zaten.

Streep

Eens kwam een tv-ploeg bij mij met de vraag of ik niet vreselijk veel last had van al dat lawaai. Nee, zei ik. Maar een actievoerder woonde in dezelfde straat, paar huizen verderop. Naar hem verwees ik dus. Hij onderbrak het gepraat aan tafel met de melding dat er volgens hem weet zo’n kreng overkwam, waarna hij iedereen tot stilte maande, zodat hij weer zeker wist dat het een lawaaierig vliegtuig was en een streep kon zetten achter de aantallen toestellen die hij inmiddels had horen overkomen. Ach, zo heeft iedereen zijn hobby.

Woningprijzen

Zoals raadslid Menno van Leeuwen (VVD) recent opmerkte is de helft van de Amstelveen om economische redenen afhankelijk van de luchtvaart en heeft de andere helft er last van Schiphol. Dat bracht mij tot de gedachte dat als die tweede helft nou verhuist naar elders in het land er hoop ik voldoende woningen vrijkomen voor Amstelveners die er toch graag blijven wonen. Ondanks Schiphol, zal ik maar zeggen. Overigens blijven de prijzen van woningen ongekend hoog in Amstelveen. Maar ja, zelfs de actievoerders nemen af en toe het vliegtuig, als war het maar om met z’n dertigduizendste naar die jaarlijkse klimaattoppen te komen. Zelfs duurzaamheidswethouder Floor Gordon ontkomt er niet aan geregeld naar Amerika te vliegen, waar haar man vandaan komt.

KLM

Moeite heb ik, eerlijk gezegd, met de Amstelvener die decennia lang bij de KLM werkte en na zijn riante pensionering zich bekeerde tot de protestgilden. Ik had het consequenter en meer overtuigend gevonden als hij zijn afkeer van het vliegtuig eerder had laten blijken en van zijn pensioen had afgezien. Ach, principes zijn heilig, maar zij moeten geen geld gaan kosten.

Ik begrijp de topvrouw Marjan Rintel van de aan de Amsterdamseweg gevestigde KLM wel. Zij vindt dat de zogeheten krimp te ver is doorgeschoten. Anderzijds hoor ik al meer dan een halve eeuw geklaag over Schiphol. In het voormalige Casimir Lyceum werd destijds een bijeenkomst gehouden die ik toen als verslaggever van het destijds nog bestaande Amstelveens Weekblad versloeg. Sindsdien is de luchthaven, waarvan het door GroenLinks bestuurde Amsterdam ook aandeelhouder is, alleen maar gegroeid. Ondanks alle oplopende klachten over het geluid. Maar de tijden zijn veranderd en de klagers krijgen nu de CO2-haters mee. Misschien gaat de krimp zover dat er in de internationale stad Amstelveen voor de luchtvaart geen droog brood meer valt te verdienen. En dat de stad door haar ligging bij Schiphol niet meer het voordeel van nu heeft. Uittocht dus van de internationale bedrijven naar elders. Ook daar heeft Rinkel natuurlijk aan gedacht toen zij vreesde dat de KLM reizigers naar het buitenland ziet vertrekken. Maar wij hebben winst voor de actievoerders en milieu-fanaten. Soms lijkt verlies op winst.

6 REACTIES

  1. Gelukkig zijn de tijden inderdaad veranderd. Het heeft veel te lang geduurd voordat men besefte hoe schadelijk uitstoot van CO2, waterdamp, roet, fijnstof en andere narigheid zijn voor natuur, klimaat en
    mens.

    Helaas heeft nog niet iedereen het hele traject van bewustwording en verantwoordelijkheidsgevoel afgelegd,

    Mensen die last hebben van vliegtuig- en autolawaai moeten hun bezwaren en protesten niet richten tegen KLM en Schiphol, want dat zijn slechts uitvoerders, maar tegen media en journalistiek, want die zijn nog steeds de grootste aanjagers van schadelijk gedrag.

    • Natuur, klimaat en planeet hebben niets met mensen te maken. De media zijn over het algemeen links, dus dat zal u wel goed doen. Als ik tegen mijn zoon zeg dat ze in Hongarije een staatsomroep hebben, zegt hij: Jullie ook. Alleen heet dat daar NPO.

  2. ‘Natuur en klimaat hebben niets met de mensen te maken’.
    Zucht..
    Het omgekeerde geldt in ieder geval wel. Ons leven en ook onze levenswijze zijn afhankelijk van natuur en klimaat.

    De planeet redt zichzelf inderdaad prima zonder de mens en andere levensvormen.

    • Terug naar de natuur van een paar eeuwen geleden. Overigens: De aarde blijft, volgens de Bijbel, nog minstens duizend jaar bestaan, voordat er een nieuwe aarde komt. Het loopt nu met Israel precies volgens het spoorboekje van de Waarheid. Maar dat meent de mens beter te weten. Vandaar die ellende wereldwijd…..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.