“Wij willen ons gedragen als goede buren”, zei de Benny Nieswaag, de manager van het A9-project van Rijkswaterstaat. Daarom overhandigde hij in restaurant Dixie ook donderdag A9-bier aan een comité van bewoners langs de rijksweg.

Bier dat even eerder was gelanceerd door wethouder Adam Elzakalai van o.a. de A9, mede omdat het een door Naeckte Brouwers in de Annakerk gemaakt Amstelveens product was.

Zwak alcoholisch

Intussen is de relatie wegverkeer en alcohol wel merkwaardig, besefte Elzakalai. Maar daarom heeft het nieuwe bier ook een uitzonderlijk laag alcoholisch gehalte, meldde de wethouder. “Daar kun je best mee achter het stuur als je er één hebt gedronken.” Met de lancering van een nieuw product toonde hij zich als wethouder Economische Zaken ingenomen.

Opgeruimd

Het goede buur zijn van Rijkswaterstaat betreft volgens Truus Ran, wonend aan de Meander, ook de steeds opgeruimde bouwplaats. “Het wordt steeds keurig schoon gemaakt, valt mij op”, zei ze. Daar staat Rijkswaterstaat ook op, meldde Nieswaag. “Ook wegens de Veiligheid houden wij van een opgeruimde bouwplaats.

Overigens vond Ran wel dat de verbreding van de weg een kaalslag bij groen veroorzaakt. Duizenden bomen moesten ervoor worden gekapt. De compensatie, die Nieswaag daar tegenover stelde, betreft veelal jonge bomen. Die hebben volgens haar niet dezelfde opslag van bijvoorbeeld CO2-uitstoot als oudere. Bovendien mist zij groen langs de verbrede weg. “Ik kijk er steeds bovenop en zie dus wat er verandert.”

 

14 REACTIES

  1. Toch raar, die blije gezichten en positieve commentaren bij de grootste ramp die deze gemeente ooit heeft getroffen. Het verbreden van het open verkeersriool A9 zal Amstelveen namelijk nog meer gaan verdelen dan het vanaf het begin heeft gedaan.

    Amstelveen is een autostad en zal dat – dankzij de VVD – ook altijd blijven. Het stadscentrum wordt ongetoverd tot een enorm verkeersplein voor doorgaand autoverkeer van elders naar elders. De naam daarvan zal iedereen doen herinneren aan wie Amstelveen deze ramp te danken heeft.

    Amstelveen is straks nog de enige middelgrote stad waar een autosnelweg zónder tunnel dwars doorheen raast. Daarop moet gedronken worden!

    https://photos.app.goo.gl/ZVZrQ9pzu12ch3k19

    • Het is gemakkelijk de VVD overal de schuld van te geven, maar die fractie vormt 20% van de gemeenteraad, en in voor de partij betere jaren een kwart. Er zijn nog elf fracties. Die stemmen er blijkbaar mee in. De SP was volgens mij de enige die tegenstemde, omdat het een rijksweg betrof en het Rijk dan maar ervoor moest zorgen.

  2. De VVD-minister van Autoverkeer was de VVD-wethouder van Hobby en Lobby dankbaar toen hij de A9- tunnel torpedeerde, want dat scheelde haar ministerie veel geld.

    In een eerder stadium had de VVD- minister geprobeerd om Amstelveen een poot uit te draaien met de verplichting om 100 miljoen(!) mee te betalen aan een Rijksweg(!) dwars door onze gemeente.

    (Johan Bos vergeet wel eens dat hij journalist is en niet PR-medewerker van de. VVD.)

    • U bent zeker die wethouder de hr Hellendal ook van de VVD vergeten, die zei dat we makkelijk die 100 miljoen konden ophoesten voor die tunnel want het geld klotste toch tegen de plinten op, waarbij de rommel hoogstens 2 km verderop zou worden uitgestoten. En ja, dat vond Raat wel een erg duur grapje. Daarin kon ik hem wel gelijk geven.

    • U noemt mij een PR-medewerker van de VVD. Ik laat u graag in die volstrekte waan. Je mag kennelijk wel reclame maken voor partijen die uitgaan van een reclame voor de klimaatreligie. Ik moet denken aan mijn zoon die op een zwarte lijst staat (als enige buitenlandse journalist) van de regering in Hongarije. Toen ik zei dat Hongarije een staatsomroep heeft, antwoordde: ‘Die hebben jullie ook, alleen heet dat daar NPO.” Ik heb inderdaad nog nooit professoren als wetenschappers uit de kring van Clintel gezien aan allerlei talkshow tafels, laat staan Guus Berkhout, Karel Wakker, Ronald Plasterk of andere tegen de Klimaatreligie en de Stikstofonzin protesterende wetenschappers. Onbenullen in de Tweede Kamer praten ‘de’ wetenschap na, althans voor zover dat hen uitkomt.

  3. De SP was niet volgens u de enige die tegen stemde, maar de SP was de enige partij in de gemeenteraad die tegenstemde. Dankzij de plaatselijke VVD zijn er tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan een rijksweg, terwijl er niets eens een tunnel komt. Dit wil de heer Bos, VVD-adept zijnde, kennelijk niet duidelijk benoemen in zijn verhaal.

    • Ja, als je eerlijk wilt zijn, schaar je degene die dat wil gewoon bij de VVD-adepten. Ik blijf er bij dat de gemeenteraad van links tot rechts er mee instemde. Maar geeft u de schuld aan de VVD, dat is gemakkelijker voor u. En vervolgens noemt u mij een ras-VVD-er.

  4. Een wethouder die oproept tot het drinken van alcoholhoudend bier en vervolgens aan het verkeer deel te nemen… Als je aan het verkeer deelneemt dien je geen druppel alcohol te drinken! Maar als VVD-er denk je natuurlijk alleen aan jezelf en niet aan de potentiële verkeersslachtoffers. Ik raad deze in Hoofddorp wonende wethouder aan om dergelijke onzin uit te kramen in zijn woonplaats in plaats van hier in Amstelveen waar hij wethouder is!

  5. De gemeenteraad stemde inderdaad in met het heilloze plan om de rijksweg A9 zónder tunnel te laten verbreden in een open verkeerstrog. Zij werden namelijk door de VVD (landelijk en lokaal) gechanteerd met een onbetaalbare rekening van 100 miljoen euro. Powerplay.

    De (neo)liberalen zijn verantwoordelijk voor alle crises waarin wij nu zitten. En tóch blijven mensen op ze stemmen. Dit toont het gevaar van democratie. De waarschuwingen van de geschiedenis en van de wetenschap worden genegeerd

  6. Wethouder Hellendal (VVD) stond niet bekend om zijn sterke financiële inzicht en verantwoord beleid.

    Wat die 100 miljoen betreft:

    1. De VVD-minister van Autoverkeer had Amstelveen niet met zo’n exorbitant bedrag voor het blok mogen zetten.
    2. Gemeenteraad en -bestuur hadden zich hier fel tegen moeten verzetten, met inzet van media en publieke opinie.
    3. De noodzakelijke tunnel had ons natuurlijk geen 100 miljoen gekost, want het gebied dat vrijkwam in het midden van de stad, was van enorme waarde.
    Met herinrichting en herbestemming van diverse grondgebieden binnen de gemeentegrenzen en met nieuwbouw had Amstelveen een reële bijdrage aan de tunnel kunnen bekostigen.

    De ‘rommel’ van luchtvervuiling door de open verkeersgoot A9 was in ieder geval niet in de longen van Amstelveners terechtgekomen. Dat is óók veel waard, al denken VVD-ers daar natuurlijk anders over.

    • U geeft nergens antwoord op het feit dat bijkans heel de raad ermee instemde met de VVD, die dan de grootste fractie daarin mag zijn, toch slechts een goede 20% van de politiek uitmaakt.

    • Daar heb ik wel op geantwoord, op 8/7 om 20:06. Goed lezen. De gemeenteraad werd voor het blok gezet door een één-tweetje van VVD-minister met VVD-wethouder. Het is waar dat de gemeenteraad zich heeft laten ringeloren. De lokale media gaan sowieso mee met alles wat Herbert Raat doet en nalaat.

      Net als bij de kabinetscrisis koos de VVD voor partijbelang en niet voor algemeen belang.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.