Er waren veertig deelnemers aan de zogeheten ‘opfriscursus’ voor oudere automobilisten in de raadszaal dinsdag. Dat was het maximum aantal cursisten, zei Joss Tabak van Veilig Verkeer Nederland. Verkeerswethouder Herbert Raat zette haar in het zonnetje en gaf haar bloemen, omdat zij al tig malen de cursus, bestaande uit twee dagdelen en wie wil een rit (in eigen auto) met een instructeur, waarvoor het ook storm liep.

Voor hele gratis cursus trouwens. Er waren deze keer 185 aanmeldingen en VVN en gemeente houden nog drie cursussen, vertelde Tabak.

Subsidie

Verkeerswethouder Raat deelt met VVN de zorg om veiligheid op de weg. “Alles wordt gesubsidieerd”, zei Tabak, die naar Raat in zijn inleiding vertelde ooit zelf wethouder van Amstelveen is geweest. De partij van beiden is overigens de VVD. Raat: “In vind dit een unieke cursus, die uit een oogpunt van de verkeersveiligheid van wezenlijk belang is en voor ons door de VVN wordt georganiseerd, zodat wij weinig ambtelijke inzet nodig hebben.”

Theorie veranderd

Docent was de rijschool-eigenaar Erwin Veenboer (foto onder), met onder meer rijscholen in Uithoorn, Mijdrecht en Aalsmeer. De opfriscursus is niet overdreven, bleek uit zijn les. Er is veel in het verkeer en aan de borden veranderd, sinds de meesten hun rijbewijs haalden. Sinds 1991 is trouwens een geheel nieuw theorieboek van kracht. De kern van de les: Geef je verstand eens voorrang. Maar het zo ook gemakkelijk wezen als iedereen zich aan de regels hield, doceerde Veenboer. Om die beter te leren kennen, waren er cursisten die voor de tweede keer de leergang volgden. Overigens stelden zij ook vragen, waarop de leraar dan inging, tenzij het in het vervolg van de les sowieso aan de orde kwam.

Vluchtstrook

De wegen zijn bijvoorbeeld gewijzigd. Een van  de meest opvallende veranderingen is dat men tegenwoordig in de piekuren de vluchtstrook op snelwegen mag gebruiken en de op matrixborden aangegeven snelheid boven de weg als  dwingend verkeersbord geldt. Hoer zit het met scootmobiels, wilde iemand weten. Antwoord van de docent: Alle vervoermiddelen voor gehandicapten zijn gelijk en men mag overal rijden, van Canta tot rolstoel en scootmobiel. Overigens gelden verkeersborden, in tegenstelling tot vroeger, alleen als zij rechts van de weg staan. Misschien de leerzaamste melding: Probeer andere weggebruikers niet te hinderen. Onnodig hinderlijk gedrag kan zich op vele manieren uiten, bijvoorbeeld door te zacht op een snelweg te rijden, hoewel geen minimum snelheid is voorgeschreven.

3 REACTIES

  1. Bij de VVD zijn ze meester om gevolgen aan te pakken. Verdienen zij lekker aan. Daarom is het een partij die nooit de oorzaken van problemen oplost.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.