Om de chaos op dat gebied op de lossen, start Schiphol nu onder het motto ‘We hebben je nodig’ een extra wervingscampagne voor beveiligers. De landelijke campagne loopt tijdens de maanden juli en augustus en heeft als doel de reeds lopende wervingsactiviteiten van de beveiligingsbedrijven die werkzaam zijn op Schiphol te versterken.
De drukte op Schiphol zal tijdens de zomermaanden aanhouden, verwacht de directie. Maar om zoveel mogelijk mensen veilig op reis te laten gaan en wachtrijen en -tijden terug te brengen, zijn er meer beveiligers nodig. Vandaar de extra wervingscampagne.
Ervaring geen voorwaarde
Volgens het management van de luchthaven is campagne gericht op ‘mensen die van actie en aanpakken houden, graag in contact staan met anderen en kalm blijven in alle situaties.’ Ervaring in de beveiligingsbranche is geen voorwaarde
De campagne vindt voornamelijk online plaats. Schiphol als toekomstige werkplek wordt gepromoot op verschillende sociale mediakanalen: Facebook, Instagram en Snapchat, aangevuld met digital outdoor in BasicFit sportscholen. Ook worden er gedurende de maanden juli en augustus wervingsspots uitgezonden op digitale radiozenders als Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica. De campagne wordt ondersteund met de website www.schiphol.nl/beveiliger, waar geïnteresseerden terecht kunnen voor meer informatie over de beveiligingsbedrijven die voor Schiphol werken, verschillende functies, gevraagde competenties en uitleg over de sollicitatieprocedure.
Banenmarkt: 230 nieuwelingen
De campagne is gerealiseerd door SteamTalmark, het creatieve bureau dat in aanloop naar de Schiphol Banenmarkt op 11 juni ook een korte campagne verzorgde. Deze banenmarkt was niet alleen gericht op functies in de beveiliging, maar ook op operationele functies in de (vlucht-) afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, schoonmaak, horeca en retail. De banenmarkt werd door ruim 900 werkzoekenden bezocht, van wie er tientallen ter plekke een contract hebben getekend. In de weken die volgden op de banenmarkt hebben vervolggesprekken plaatsgevonden en zijn er nog meer contracten getekend. In totaal heeft dit geleid tot ruim 230 vervulde vacatures bij de 50 aanwezige bedrijven.
“We zijn al maanden hard aan het werk de bedrijven die diensten leveren op Schiphol te helpen met het werven van extra personeel”, zegt directeur HR Esmé Valk van de Schiphol Group. “Net als de beveiligingsbedrijven CTSN, Trigion, G4S, I-Sec en Securitas. Het goede nieuws is dat de bedrijven de laatste weken een forse toename zien in het aantal sollicitaties. We hebben echter nog vele vacatures te vullen.”
Het gaat niet alleen om de verdiensten bij deze banen, maar ook om de secondaire arbeidsvoorwaarden. Ook zou het prettig zijn als men iets doet voor deze toekomstige werknemers, die op het gebied van ov en goedkope huisvesting in de omliggende gemeentes. Helaas kun je dat zeker vergeten in onze gemeente.