Van vandaag (dinsdag) af zegt Schiphol beter het lawaai te meten in zijn omgeving. De luchthaven gebruikt daarvoor de 41 geluidsmeetposten rondom, die een slimmer algoritme hebben. dat geluid nauwkeuriger koppelt aan vluchten.

Het algoritme is volgens Schiphol in staat vlieggeluid beter te herkennen en te onderscheiden van achtergrondgeluiden van verkeer of het weer. Hiermee verbetert de informatievoorziening aan omwonenden en kunnen maatregelen om geluidsoverlast te verminderen beter worden geëvalueerd.

Geluid koppelen aan vlucht

Dat de nieuwe manier van het meten van geluid succesvol is, blijkt volgens de luchthaven uit de resultaten van een proef met drie geluidsmeetposten in Nieuw-Vennep, Spaarndam en Castricum. Schiphol deed daarmee in augustus en september zes dagen testen.

Het meten van vliegtuiggeluid gebeurt in 41 NOMOS-geluidsmeetposten die rondom Schiphol staan. Iedere meetpost bestaat uit een microfoon die op een mast van 6 tot 10 meter staat. In de eerdere situatie werd geluid boven een bepaald volume opgenomen, een zogenoemde drempelwaarde. Op die manier werden achtergrondgeluiden, zoals passerende voertuigen of wind, geen onderdeel van de geluidsopnames van het vliegverkeer. Die werd geanalyseerd en met behulp van radargegevens en geluidsprognoses kon daar een vlucht aan worden gekoppeld.

Andersom

Het nieuwe, slimme algoritme werkt andersom. Het bevat informatie over vliegroutes en koppelt dit actief aan opnames onder de vliegroute om het geluid te bepalen, ongeacht het volume. Doordat het gemeten geluid gekoppeld is aan de vliegroute, is deze manier minder gevoelig voor weersomstandigheden en omgevingsgeluiden. Ook kan het gemeten vliegtuiggeluid beter worden vergeleken met het verwachte geluid. Uit de resultaten blijkt dat met deze nieuwe manier een vlucht makkelijker gekoppeld kan worden aan een specifieke geluidmeting. Hierdoor is NOMOS in staat meer vliegtuigpassages te registeren.  Vanaf 1 februari zullen alle geluidsmetingen met NOMOS worden uitgevoerd met een slimmere detectie van het vliegtuiggeluid. Via NOMOS online kunnen omwonenden en andere geïnteresseerden de data inzien. Ga naar NOMOS online.

3 REACTIES

  1. Dankzij een slimmer algoritme worden omwonenden vanaf 1 februari nóg beter voor de gek gehouden met zogenaamde geluidsmetingen die in werkelijkheid berekeningen waarmee wordt ‘bewezen’ dat de geluidshinder door Schiphol binnen de wettelijke grenzen blijft.

  2. “Het echte, diepere probleem dat burgers onrechtvaardig worden behandeld door de overheid. [.]
    “Vanuit burgers gezien is het probleem niet een gebrek aan vertrouwen maar een gebrek aan betrouwbaarheid van de overheid. [.]
    “Het gevaar is dat dit leidt tot schijnoplossingen die alleen het vertrouwen proberen te vergroten, [.]

    Uit: ‘Betrouwbaarheid, niet vertrouwen, is codewoord voor kabinet-Rutte IV’, Volkskrant 2feb2022.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.