Hulp in de huishouding blijft toch een zorgenkind voor de gemeente. Dat blijkt uit het rapport over de het laatste halfjaar 2020 van de GGD, als toezichthouder op de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). De Amstelland Gemeenten, waartoe Amstelveen behoort, hebben dat wettelijk verplichte toezicht namelijk neergelegd bij de GGD.

Het toezicht sterkte zich uit over vier terreinen: kwaliteit, signaal sturing (waarbij het signaal van iedereen kan komen) en calamiteiten; verder was er een zogeheten thematisch toezicht.

Focus

In de tweede helft van vorig jaar is kwaliteitstoezicht uitgevoerd bij een selectie van aanbieders van hulp bij het huishouden, individuele en groepsbegeleiding. Schrijven B&W aan de gemeenteraad. “De focus lag hierbij op cliëntgerichtheid, personeel, medezeggenschap, klachtenregeling, meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, meldingsplicht bij calamiteiten en geweldsincidenten en onderaannemerschap.”

Van de zes aanbieders van hulp in de huishouding (Alea Care, Axxicom, Combinatie Zorgsamen-Brentano, Leven&Zorg, PrivaZorg en Tzorg), werd de helft in het kwaliteitstoezicht meegenomen. Dat waren volgens de gemeente drie kleinere aanbieders die er pas zijn bijgekomen om Amstelveen. Volgens B&W concludeert de toezichthouder dat aanbieders van hulp bij het huishouden over het algemeen goede kwaliteit bieden.

Te weinig personeel

Toch komt de GGD tot de conclusie dat bij cliënten van diverse aanbieders de continuïteit onvoldoende gewaarborgd blijkt bij ziekte of verlof van de vaste medewerker. Oorzaak: Instroom van cliënten ging sneller dan aanbieders personeel konden krijgen.

Eén van de drie gecontroleerde aanbieders had een wachtlijst, waarbij de wachttijd varieerde van twee tot acht (!) maanden. Omdat de overige aanbieders geen wachtlijst hebben zou er veel meer doorverwezen moeten worden om te voorkomen dat cliënten lang moeten wachten op hun ondersteuning, constateert de GGD.

Overigens zijn de cliënten van de diverse aanbieders wel tevreden over de ondersteuning van hun vaste hulp. “De cliënten ervaren hun huis als schoon en leefbaar. Signalen of meldingen In 2020 zijn er door de toezichthouder geen signalen of meldingen van calamiteiten bij de Wmo-voorzieningen ontvangen. Onbekend is in hoeverre dit overeenkomt met de praktijk.”

1 REACTIE

  1. Zou het niet handiger zijn dat de gemeente via onaangekondigde huisbezoeken de zaak gaat controleren, aangezien juist de kwetsbaarste cliënten niet iets durven of kunnen melden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.