Dingen regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Om mensen daarbij te helpen start Bibliotheek Amstelland woensdag 9 juni met het nieuwe Informatiepunt Digitale Overheid.

Zorgtoeslag aanvragen, werk zoeken, een rijbewijs verlengen, een afspraak maken bij de gemeente, inkomstenbelasting aangeven. Veel van deze dingen moet men tegenwoordig online doen.

Samenwerking

Daarvoor moet men wel kunnen omgaan met een computer en heeft men vaak een DigiD nodig. Naar schatting vinden viermiljoen volwassenen in Nederland dit lastig. Vandaar het informatiepunt bij de bieb.

Bibliotheken startten samenwerking met landelijke organisaties als Belastingdienst en UWV. Zij willen dat inwoners dichtbij huis geholpen worden met de digitale overheid. Anton Furnée van de Bibliotheek Amstelland: “Onze medewerkers weten de weg op de websites van de overheid. Of we kijken samen naar een geschikte computercursus, zodat je het zelf leert.”

Binnen stappen

“Iedereen mag bij ons binnenstappen, ook als je vraag over iets anders gaat,” vertelt Furnée. “We wijzen de weg naar organisaties in de buurt die je verder kunnen helpen, zoals Participe, Taalhuis, Humanitas of Aa Werkplein. Dat zijn partners van het Informatiepunt. We verbinden snel met de juiste persoon.”

In de bibliotheek in Amstelveen (Stadsplein) en Aalsmeer kan men vragen stellen en helpt een medewerker vragenstellers verder. Het is gratis en men hoeft geen lid te zijn. Een afspraak maken mag, maar hoeft niet.

Meer weten over het Informatiepunt? Bellen naar 020-6414126 of een kijkje nemen op www.debibliotheekamstelland.nl/ido.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.