Wat wethouder Floor Gordon ‘een mooi initiatief’ noemt, oogst bij de lokale politieke partij Burgerbelangen Amstelveen (bbA) voorlopig alleen kritiek. Op de plek van het tankstation plus voormalige showroom voor auto’s aan Newa 2 wil projectontwikkelaar Waterland Real Estate 69 middeldure appartementen (koop en huur) bouwen, op zes tot veertien lagen.
Het gemeentebestuur mag dan positief op de plannen hebben gereageerd en corporatie Eigen Haard kan nou wel ook geen bezwaar tegen de bouw hebben, voor bbA ligt dat toch wel even anders.
Hoogte
Eigen Haard wordt namelijk met een flatcomplex geconfronteerd dichtbij dat van haar aan Najade. De bewoners denken daar anders over, constateert bbA. Die reageerden geschokt op een brief van de projectontwikkelaar, waarmee zij van het bouwproject op de hoogte werden gesteld, zegt bbA. Die partij ging even bij hen langs.
De bezwaren betreffen onder neer de hoogte van het gebouw: 14, 12 en 6 lagen dus. “Meer dan tweemaal de hoogte van het Eigen Haard complex en ongeveer dezelfde hoogte als de er tegenover gelegen Stratusflat”, constateren fractievoorzitter Ruud Kootker en burgerraadslid Pieter Monkelbaan. De afstand tot de flats van Eigen Haard is wel heel beperkt, vinden zij.
Te ver
Bouwen is noodzakelijk, maar de gemeente dreigt nu door te slaan, vindt Kootker. Volgens hem zijn B&W aan het verhogen en verdichten op elke denkbare plek die nog vrij is. “Het tast de leefbaarheid van buurt en wijk aan. Van oudsher verzette BbA zich al tegen verdichting, omdat daarmee de verhouding bebouwde en groene omgeving in het geding komt. We gaan nu te ver. Met zoveel beton wordt het karakter van Amstelveen en vooral de groenvoorziening aangetast.”
Leefomgeving
Ook naar de mening van Pieter Monkelbaan is zo’n hoog gebouw op deze specifieke plek slecht voor de leefomgeving. “Bouwen en leefklimaat zijn in deze plannen niet in balans”, zegt hij. Volgens hem zou oop de plek van het tankstation een woongebouw moeten komen dat maximaal even hoog is als Najade flat. “Of een gebouw met bijvoorbeeld een culturele, wijk- of gezondheidsfunctie. Bovendien is en blijft ook de verkeersafwikkeling op dit gevaarlijke punt een bron van zorg. Een rotonde Groenelaan-Sportlaan is zeker het overwegen waard.”
Onrust
Ook bij bewoners van de Stratusflat is onrust ontstaan. Vooral degenen aan de westkant vrezen dat zij de middagzon wel kunnen vergeten. En de bewoners van de Dolomieten zullen nog maar een paar maanden per jaar zon krijgen, zegt bbA. ‘Een andere klacht is dat het tochtgat, dat Groenhof nu al is, nog erger wordt. En de bewoners van de Najade flat kunnen helemaal hun borst wel nat maken. De nieuwbouw van 14 bouwlagen hoog komt op slechts acht meter van de galerijkant van hun flat.”
Compensatie groen
B en W toetsen de door de projectontwikkelaar ingediende voorlopige plannen aan gemeentelijk beleid. Voor de ontwikkeling is het nodig dat ook de gemeente grond verkoopt. Daar staat namelijk het benzinestation op en die grond moet worden gesaneerd. Maar ook verdwijnen er volgens Gordon gras en struiken langs de Sportlaan. “Dat moet gecompenseerd worden,”, zegt ze.
De gemeente en Waterland Real Estate zeggen de buurt tijdig bij de plannen te gaan betrekken en dat de herontwikkeling met aandacht voor de omgeving plaats vindt. De gemeente omarmt wel het initiatief.
Pas als de ontwikkelaar overeenkomsten met de gemeente sluit, kan die er een project van maken. De volgende stap is de verdere uitwerking van het plan in een concept-startnotitie die te zijner tijd ter inzage wordt gelegd.
Dat er woningen nodig zijn is volstrekt duidelijk, maar dit slaat door. Ik geef BbA hier op alle punten volmondig in gelijk.