De verlenging van de omgebouwde Amstelveenlijn (de voormalige sneltram 51) naar Uithoorn wordt gemaakt door Dura Vermeer. Aan dat bedrijf is het werk na een aanbestedingsprocedure, waaraan vier aannemers deelnamen, gegund door de Vervoerregio. Vertegenwoordigers van beide partijen tekenen 11 maart het contract. Het is de bedoeling dat in 2024 de eerste tram naar Uithoorn rijdt.
De gekozen aannemer wordt verantwoordelijk voor het verder uitwerken van het ontwerp en de daadwerkelijke bouw van de nieuwe tramverbinding tussen Amstelveen Zuid en het centrum van Uithoorn. De nieuwe tramlijn, die vanaf 2024 drie Uithoornse haltes aandoet, krijgt lijnnummer 25 en draagt volgens de opdrachtgever bij aan een betere bereikbaarheid van de regio.
Beperken van hinder
De aanbesteding voor de aanleg van de Uithoornlijn duurde ongeveer een jaar en werd begeleid door de gemeente Amsterdam, Metro en Tram. Gekozen werd voor een zogenaamde concurrentiegerichte dialoog, waarbij de aannemers hun kennis en ervaring met dergelijke complexe infraprojecten toe konden passen bij de Uithoornlijn. Gemeente Uithoorn, provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam selecteerden gezamenlijk de winnende partij door de inschrijvingen te beoordelen op de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit, zegt de Vervoerregio. ‘Dura Vermeer had in haar plan van aanpak onder meer aandacht voor de beheersing van het ontwerpproces, de uitvoering en de planning. Maatregelen om de hinder te beperken voor de omgeving, het verkeer en het OV tijdens de aanleg van de tramlijn wogen zwaar mee in de beoordeling.’
Volgend jaar bouwstart
De bouw van de Uithoornlijn start naar verwachting in 2021. Dit jaar werkt de aannemer het ontwerp uit en starten de voorbereidende werkzaamheden. Eind januari deelde de Vervoerregio het voornemen tot gunning met de vier aannemers die deelnamen aan de aanbestedingsprocedure. Gedurende de wettelijke rechtsbeschermingstermijn die daarop volgde maakte geen van de verliezende aannemers bezwaar tegen de gunningsbeslissing. De ondertekening van het contract op 11 maart vindt plaats in het bijzijn van de projectpartners: de gemeenten Uithoorn en Amstelveen, provincie Noord-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en GVB.
“Het wordt begeleidt door de gemeente Amsterdam, Metro en Tram”. Laten we hopen dat dit weer niet uitmondt in de financiële nachtmerrie zoals bij de Noord- Zuidlijn. En hoe zit het met de financiële betrokkenheid van Amstelveen en Uithoorn?