Edwin van der Waal

Raadsleden in zowel coalitie als oppositie maken zich zorgen over de toekomstige bereikbaarheid van het Stadshart uit Uithoorn en de Westwijk. Als de ombouw en de verlenging van de Amstelveenlijn naar Uithoorn klaar is, gaan er minder bussen rijden, zeggen ze. De raadsleden delen naar hun zeggen de zorg met veel reizigers. Daarom hebben zij vragen gesteld aan de Vervoerregio Amsterdam. De vijf vertegenwoordigen Amstelveen in de regioraad daarvan.

Nu rijden er nog bussen met een hoge frequentie van Uithoorn, via Westwijk en het Amstelveense Busstation naar Amsterdam. De nieuwe tramlijn naar Uithoorn is sneller en comfortabeler, maar heeft ook nadelen, vinden de vijf. Die zijn: Arjan Gerritsen (VVD), Edwin van der Waal (D66), Lennart de Looze (GroenLinks), Patrick Adriaans (SP) en Arnout van den Bosch (PvdA). “Zeker doordat de oude sneltramhalte Amstelveen Centrum is opgeheven, wordt het Stadshart van Amstelveen slechter bereikbaar uit het zuiden”, vinden ze. In het verleden heeft raadslid Edwin van der Waal daar meermalen aandacht voor gevraagd. Het Amstelveense Busstation ligt midden in het Stadshart, maar er is geen tramhalte meer bij het Stadshart. Vanuit het noorden heb je nog lijn 5, die eindigt in het Stadshart, vanuit het zuiden is er straks mogelijk niets meer.

Vroeg vastleggen

De Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever van de bouw van de

Arnout van den Bosch

Amsteltram naar Uithoorn en verantwoordelijk voor al het openbaar vervoer, zowel bus als tram. Raadslid Arnout van den Bosch: “Vervoerplannen worden jaren van te voren vastgelegd. We moeten daarom nu in actie komen om te zorgen dat het Stadshart straks ook nog goed bereikbaar is.”

Er zijn volgens de vijf raadsleden verschillende oplossingen mogelijk voor de bereikbaarheid van het Stadshart uit Uithoorn en de zuidelijke wijken van Amstelveen. Een ervan is het handhaven van een of meer buslijnen naast de tramlijn. Een andere mogelijkheid is, denken de raadsleden, de sporen die nu al naar Uithoorn worden aangelegd, straks te gebruiken voor een rechtstreekse tramverbinding Uithoorn – Westwijk – Amstelveen Stadshart.

Ideaal

De sporen worden het kader van de ombouw van de Amstelveenlijn aangelegd vanaf Amstelveen Binnenhof (het eindpunt van lijn 5) richting het Westwijk en Uithoorn en moeten ervoor dienen om trams vanaf Amstelveen Binnenhof naar de nieuwe remise in de Legmeerpolder te laten rijden. “Een tram van Uithoorn, via Westwijk naar het Stadshart zou ideaal zijn”, vindt Van den Bosch. “Het comfort van een tram en toch een rechtstreekse verbinding. Tijd om die optie grondig te onderzoeken.”

3 REACTIES

  1. Minder bussen vanuit Uithoorn?
    GEEN bussen vanuit Uithoorn, want een busje om het halfuur (of minder) over de langst mogelijke omweg is geen Openbaar vervoer, maar nagenoeg Openbaar Stilstaan.

    Dit is geen nieuws. Het was al bekend lang voordat Uithoorn besloot om de bussen in te ruilen voor de tram. Het hoort gewoon bij de deal. Willens en wetens door de raad besloten. De belofte, destijds in het rechthuis, hield helemaal geen bus naast de tram in, maar een busverbinding ten behoeve van scholieren die niets aan de tram hebben. Meer dan een halfuursdienst wordt het niet.

    Kijk op ovuithoorn.nl, alles over het trambesluit, ook het wegnemen van alle bussen.

    Waarom deze “paniek” nu? Hebben ze in Amstelveen destijds zitten slapen?
    En de burgers van Uithoorn? Ook niet helemaal bij de les geweest?

  2. Amstelveen is de enige stad in de hele wereld die in de spoorverbinding met de metropool en de regio géén halte Centrum heeft. Er gebeuren hier zulke gekke dingen, maar wie daar kritiek op heeft, wordt belachelijk gemaakt.

  3. Men gaat bij het ov blijkbaar enkel van de gebruiker uit. Dat is natuurlijk van essentieel belang om te bepalen in wat voor maatschappij wij willen leven, maar het is ook zuiver van economisch belang. Werkgevers zijn er bij gebaat dat hun personeel zo weinig mogelijk tijd nodig heeft om op de werkplek te zijn en zij zitten ook niet te wachten op grote hoeveelheden parkeerplaatsen, want dat kost allemaal geld. Winkelcentra moeten gewoon goed bereikbaar zijn ivm de boodschappen en dat hoeft heus niet enkel “ funshopping” 🤮🤮 te zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.