‘Verbinding’ wordt eigenlijk het thema van het kunstwerk op de rotonde op het Keizer Karelplein, gebaseerd op verhalen van inwoners. Dat zei donderdag (opnieuw) kunstenares Margot Berkman tijdens een matig bezochte informatiebijeenkomst in het Jan van der Togt Museum. Er waren een paar omwonenden, twee raadsleden van coalitiepartij VVD en burgerraadslid Gonnie van Rietschoten van oppositiepartij Actief voor Amstelveen (AVA).

De oppositie verklaarde zich eerder en bloc tegen het feit dat er al een keuze voor een kunstenares was gemaakt door B&W, zonder dat de gemeenteraad daarover een besluit had genomen en bewoners er niet in waren gekend. De zogenoemde participatie kwam wel op gang, maar onder leiding van de al uitverkoren Berkman, die – zei ze ook donderdagavond – naar verhalen van inwoners zoekt. Zij toonde een filmpje van haar kunstwerk in opdracht van het Spaarne Gasthuis, dat zij maakte voor de afdeling oncologie en longziekten.

Protest

Verkeerswethouder Rob Ellermeijer, die eerder in de

Rob Ellermeijer

gemeenteraad het woord voerde, leidde ook donderdag de avond. De herinrichting van het Keizer Karelplein heeft namelijk volgens hem primair te maken met de verkeersrotonde, waarvan het kunstwerk een onderdeel is. Cultuurwethouder Herbert Raat was er dan ook niet. Lokale kunstenaars zijn kwaad op het college van B&W en op de coalitie, die – hoewel sommigen daarin menen dat de keuze vooraf geen ‘schoonheidsprijs’ verdient – de rijen sloot en als meerderheid dus voor de kunstenares koos. Volgens een lokale kunstenaar heeft niemand in die beroepsgroep, ook niet buiten Amstelveen, de opdracht van de gemeente kunnen aanvaarden wegens totaal gebrek aan de uitnodiging daartoe. “Zal wel een vriendinnetje zijn van iemand op het raadhuis.” Waarmee overigens niets ten nadele van Berkman gezegd wil zijn. Alleen de keuze voor haar was voorbarig, vindt men in kunstkringen.

Meisje

Margot Berkman. Foto: amstelveenweb.com

Eind van deze maand begint men met de werkzaamheden op het Keizer Karelplein die tot juli duren, zei Ellermeijer. Daarna moet het kunstwerk er dus komen. Tot de verhalen die de inspiratie vormen voor het kunstwerk, hoort onder meer dat van het Japanse meisje, dochter van expats, die op het plein werd aangereden. De familie aan het plein die haar opving heeft nog steeds contact met het gezin, dat inmiddels weer naar Japan is vertrokken.

Kip

Ooit had een losgebroken kip moeite met oversteken. Hij kwam in de tuin  van een der omwonenden terecht en is daar liefdevol verzorgd. Zulke verhalen en andere suggesties zijn welkom bij Berkman, blijkbaar. Er is veel gebeurd, ook qua ongelukken, op het plein, bleek tijdens de sessie. Het thema verbinding slaat niet alleen op die van het noordelijke en zuidelijke deel van de stad, maar heeft ook lagen tussen de mensen. Daarom moet de participatie van inwoners uit de verhalen bestaan, die zij vertellen, zei de kunstenares.. die met dat over de kip heel blij zei te zijn. Maar ze had ook in de geschiedenis van de stad gekeken en die van het Amstelporselein en in een van de eerste gesprekken op het raadhuis zag zij onder meer foto’s van het kersenbloesempark.

Niet schrikken

Intussen is het net de bedoeling dat het kunstwerk op de rotonde hoog wordt of het verkeer afleidt. “Van mijn werk met je niet schrikken”, zei Berkman. Zij had ook foto’s van het plein en was daar op[ diverse momenten van de dag gaan kijken. “Ik begin Amstelveen een beetje te voelen. Maar jullie kunnen mij daarbij helpen. Ik moet wel aan de slag, want wij hebben een strakke planning.”

Fontein

Een fontein op de rotonde, een suggestie van een der omwonenden, is vereist  veel onderhoud en techniek, zei ze. “Maar misschien is er een technische mogelijkheid die weinig onderhoud vergt.”

De bedenker van het waterige kunstwerk zei dat water leven symboliseert en bovendien de fijnstof en het lawaai van het verkeer compenseert. “We hebben het wel over onze voortuin”, vond een omwonende. “Het bloesempark is wel mooi, maar bloeit ook maar een paar weken per jaar.” Waarmee dus kritisch werd gekeken naar een te bloemrijke kunst. Bovenaan staat de veiligheid op het plein. De werkzaamheden aan de infrastructuur zijn daarin leidend. En iemand anders herinnerde zich nog de tijd dat er wekelijks wel een aanrijding was. Door verkeersmaatregelen is dat probleem een beetje opgelost, maar als er een kunstwerk komt moet men er wel over heen kunnen kijken.

Voorlopig

Berkman maakt een voorlopig ontwerp, waarover men zich in de participatie nog kan buigen. “Met de veiligheid en eventuele aanstoot-gevendheid heb ik rekening gehouden”, zei Berkman. “Maar ik kan niet iedereen te vriend houden. Een kunstwerk heeft nu eenmaal ook met smaak te maken.”

Zij ziet het plein ook als een soort stadspoort, door de afslag van de A9 en waar in Amstelveen de beeldenroute over de Keizer Karelweg heem leidt. Vraag van een der aanwezigen: “Maakt u ook wel eens beelden die bewegen? Als er enoge beweging in kan dan graag.”

Maar bovenal moet er rust op het plein komen, vond men. Iemand zei: “Ik heb er al teveel ellende meegemaakt, teveel daar gezien.”

 

 

 

 

 

1 REACTIE

  1. Vele bewoners van de Keizer Karelparkbuurt zijn werkzaam geweest of nog in de luchtvaart ( KLM & Fokker) . De hr. Raat heeft het altijd over feit dat er meer historisch bewustzijn moet zijn in Amstelveen, waar ik het mee eens ben. Kan er dan geen kunstwerk komen waar de luchtvaart een thema is?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.