Wethouder Marijn van Ballegooijen van Werk en Inkomen (PvdA) heeft woensdag in de raadscommissie Burgers en Samenleving (BS) toegezegd dat cliënten in hun eerste contact met de gemeente een brief mee gaan krijgen met informatie over onafhankelijke ondersteuning door de organisatie MEE.

Marina Casadei

Ook de gemeentelijke website wordt aangepast, zodat cliënten onder het kopje ‘Bijstandsuitkering aanvragen’ over de betreffende informatie beschikken en niet hoeven door te klikken. Daarmee is een wens van de SP, overigens na langdurig bij B&W aandringen, vervuld. Wie in het vervolg een bijstandsuitkering aanvraagt, krijgt direct een brief mee van de gemeente en kan meteen een beroep doen op de onafhankelijke cliëntondersteuning van Mee. “Dat is een belangrijke steun voor cliënten bij verdere gesprekken met de gemeente”, vindt de partij.

Verbetering

Marina Casadei had om die onafhankelijke cliëntondersteuning gevraagd. Haar partij wilde in september al een motie daarover

Marijn van Ballegooijen

indienen, om die steun beter onder de aandacht van de klanten van het sociaal domein te brengen. Maar op verzoek van B&W is met die motie gewacht totdat dit onderwerp was besproken in de commissie. Aldus geschiedde, maar in december bleek dat het aangekondigde cliëntervaringsonderzoek en het advies van de Participatieraad Sociaal Domein alleen betrekking hadden op de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), die onder meer voorziet in hulpmiddelen en huishoudelijke hulp. “Ook de verbeteringen hadden met name betrekking op de WMO”, constateerde Casadei.

Rechten

Volgens haar hadden ook klanten van Werk en Inkomen en de Jeugdhulpverlening recht op cliëntondersteuning. Vandaar de nieuwe vragen in de raadscommissie. Casadei vroeg ook cliënten met een bijstandsuitkering of van de jeugdhulpverlening goed voor te lichten over hun rechten op dat punt. “Vrijwilligers van de SP-hulpdienst kregen de afgelopen jaren telkens weer cliënten, die eigenlijk door MEE ondersteund hadden moeten worden, maar van het bestaan niet wisten”, zei Casadei.

Zij leek wel tevreden met de toezegging van de wethouder. “Cliënten van jeugdhulpverlening, van wie de contacten en met hulpverleners anders zijn, worden mondeling voorgelicht over het bestaan van de onafhankelijke ondersteuning.

 

1 REACTIE

  1. Toch niet meer dan normaal dat cliënten die komen voor één of andere ondersteuning de weg wordt gewezen naar een onafhankelijke instantie die hun precies kan voorlichten over hun rechten en plichten, want tenslotte is de gemeente ook belanghebbende partij, hoe goed een individuele ambtenaar het ook kan menen met een cliënt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.