De kans is groot dat het KLM Hoofdkantoor van Amstelveen naar Schiphol-Oost verhuist om dichter bij andere afdelingen van de luchtvaartmaatschappij te zitten. Fractievoorzitter Kees Noomen van de VVD zei bij de behandeling van de begroting voor volgend jaar het van bevriende spionnen te hebben gehoord, maar het stond ook gewoon in de krant.

De gemeente heeft gezegd de wegverbinding tussen het kantoor en Schiphol-Oost te verbeteren maar het is de vraag of de KLM daar op zit te wachten. Intussen komt er op de plaats waar nu het hoofdkantoor staat, wel ruimte vrij voor woningbouw door de verhuizing. Ooit moest restaurant De Roemer zowel voor de A9 als de bouw van het KLM-kantoor vluchten, evenals een bewoner van de Amsterdamseweg, die even verder een bungalow kreeg aangeboden.

Overkapping

In een brief aan de gemeenteraad willen B&W niet verder gaan dan dat de door de gemeente aangedragen opties bij de luchtvaartmaatschappij in onderzoek zijn en dat – mocht KLM toch vertrekken – een kantorenlocatie vrij komt die bij nieuwe gebiedsontwikkelingen rond de A9 wordt betrokken. Over die verbrede rijksweg komt namelijk een overkapping, die het oude dorp met de Amsterdamseweg verbindt.

De KLM lijkt ook de bouw van een nieuw ‘duurzaam pand’ in Amstelveen te bestuderen, waarbij op de huidige locatie tijdelijke huisvesting zou komen.

 

7 REACTIES

  1. “Over die verbrede rijksweg komt namelijk een overkapping, die het oude dorp met de Amsterdamseweg verbindt.”

    Die hele A9 had overkapt moeten worden zodat Noord- en Zuid-Amstelveen eindelijk weer met elkaar verbonden werden, met in het midden een prachtig gebied met parken en sportvelden. In plaats daarvan komt er nu een brede, open, lawaaiige, luchtvervuilende, betonnen verkeersgoot met daarbovenop een vierdubbel kruispunt met talloze stoplichten. Het Riool van Raat wordt een monument van bestuurlijk falen en politieke onverantwoordelijkheid.

    De A9 en Schiphol laten zien hoe economische welvaart het wint van welzijn, leefbaarheid en duurzaamheid.

  2. Ik ben wel nieuwsgierig wat voor soort woningen daar gebouwd zullen worden. Ik hoop nu eens appartementen van normale grootte in de prijsklasse tot zo’n €950,—!

  3. Ik zou niet te vroeg juichen als ik jou was. Die grond en gebouwen zijn volgens mij veel te duur om welke vorm van woningbouw dan ook interessant te maken. Nog afgezien van de beperkingen die de LIB-zones zouden kunnen opleveren.

  4. René de Groot, operationeel directeur van de KLM wijst er in de Volkskrant vandaag (16 nov) op dat vliegen een vervuilende hobby is. ‘Het moet en het kan duurzamer,” zegt hij. Een deskudige van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wijst er op dat electrische vliegtuigen en vliegen op waterstof geen praktische mogelijkheid zijn en dat synthetische brandstof veel te duur is om vliegen op het huidige niveau mogelijk te maken.

    ‘Niemand weet waar we heen moeten,” zeggen de deskundigen. Dat is de reden waarom velen van hen serieus rekening houden met een stop op de groei of zelfs een krimp van de luchtvaart. ‘Vanuit economisch perspectief zou dat helemaal niet erg zijn’, aldus Jasper Faber van onderzoeksbureau CE Delft. ‘In ieder geval is het huidige luchtvaartbeleid ontoereikend.’ Ook Hans Hilbers van het Planbureau voor de Leefomgeving noemt een rem op de luchtvaart ‘geen groot drama’.

    Het is te hopen dat de Amstelveense politiek ook aanstuurt op een een afname ipv steeds verdere groei van de luchtvaart.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here