De provincie Noord-Holland past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. Een van de fietspaden is die van Amstelveen en Amsterdam. Ook wordt de Bosrandweg en de Legmeerdijk onder handen genomen. Beide behoren tot de plannen van de provincie om bij 26 weg- en fietstrajecten te investeren in verkeersveiligheid.

De fietsroute naar Amsterdam is een van de dertien nieuwe projecten, volgens de provincie. Op de Legmeerdijk zijn verschillende dingen aan de hand,  zegt zij. “Uit de analyses blijkt dat de bus niet goed kan doorrijden. Daarnaast is te zien dat de weg voor veel verkeersoverlast zorgt in de omgeving. Daarbij gaat het vooral om geluidsoverlast. De verwachting is dat deze overlast toeneemt met de verwachte woningbouw in de regio.”

Monitor

Het is het belangrijk dat woningen, werk en voorzieningen bereikbaar blijven, zeker met het oog op de groei van het aantal woningen in Noord-Holland, vindt de provincie. Daarom investeert de provincie in 13 extra weg- en fietstrajecten waar aanpassingen of nieuwe infrastructuur nodig. Dit is te lezen in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur. De provincie heeft in een monitor haar 130 weg- en fietstrajecten op basis van data onder de loep genomen en gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid auto, verkeersveiligheid fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto, doorstroming openbaar vervoer en ontsnippering van de natuur.

Onveilige plekken

Ook de provincie kan haar geld maar één keer uitgeven, zegt gedeputeerde Jeroen Olthof.  “We moeten dus keuzes maken en hebben daarom als college gekeken naar welk soort knelpunten voor ons het zwaarst wegen om ergens wel of niet aan de slag te gaan. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.’

26 trajecten

In totaal kwamen er 26 wegen en fietspaden uit de monitor waar de provincie ziet dat er iets moet gebeuren, omdat er één of meerdere problemen zijn. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Op dertien van deze trajecten zijn we al aan de slag of gaan we dat binnenkort. De overige dertien trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren. Aan de andere kant zitten er ook trajecten bij waar de problemen complexer zijn en er meer onderzoek nodig is om tot goede oplossingen te komen. Het gaat dan vooral om trajecten die te maken hebben met de gezonde leefomgeving of woningbouw.” Voordat er een schop in de grond kan, zijn er verschillende onderzoeken nodig en moet een plan technisch worden uitgewerkt. Alle projecten van de komende acht jaar, van onderzoek tot uitvoering, staan in het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI). De dertien nieuwe projecten worden opgenomen in het nieuwe meerjarenprogramma voor 2025.

2 REACTIES

  1. Het is A’dam, maar dit soort vragen kunt u Johan beter niet stellen. Hij rommelt maar wat aan en vertrouwt de ene na de andere taalfout toe aan het digitale papier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.