Hoewel zij meent dat kunst bijdraagt aan het welzijn van de gemeenschap, heeft fractievoorzitter Jacqueliine Höcker van coalitiepartij Goed voor Amstelveen in de gemeenteraad wel een hard hoofd in de kosten van het Cobra Museum. Zij vraagt zich af hoe het komt dat de bezoekcijfers telkens minder zijn dan verwacht.
Op de tentoonstelling met werken van Frida Kahlo na, kwam een derde van de bezoekers uit de regio en maar 13% uit Amstelveen. Dat is nu af 23 jaar het geval, zegt Höcker.
Bezoek
“Er komt een punt van bezinning wanneer subsidiegelden niet de uitkomst bieden die men zou verwachten, bezoekersaantallen achterblijven”, vindt zij. Er zijn wel allerlei internationale kunstenaars langs geweest, maar de vraag is of er € 1,2 miljoen blijvend door de gemeente moet worden ingepompt.
“Wanneer we zien dat daar al zolang een patroon in zit van financiële tekorten wordt het tijd dat het systeem van de organisatie een andere wending krijgt“, zegt ze. Het is of ze op dat punt de mening van VVD-fractievoorzitter Jet Smit deelt: Met een andere bedrijfsvoering, zonder directeur Stefan en Raay en met een ander stichtingsbestuur, kan de subsidie wel doorgaan. Dat is blijkbaar in de coalitie besproken.
Organisatie
Dat lijkt ook aan te sluiten bij de plannen van wethouder Raat, die al eens één museale organisatie voor beide musea heeft voorgesteld. Overigens waren de musea tegen, wat een voor het niet met verlies draaiende JAN in de Dorpsstraat begrijpelijk is. Die wilde niet mede opdraaien voor de verliezen van Cobra. Het Cobra Museum mist de collectie van Karel Stuivenberg, die zijn vierhonderd schilderijen elders verkocht. Maar op basis van die collectie was wel het pand gebouwd en in 1995 geopend. Eigenlijk heeft het Cobra Museum geen eigen collectie. Het Cobra-restant is eigendom van de gemeente. “Het Cobra Museum heeft zich verbreed en kunstwerken aangetrokken uit de hele wereld, merendeels gericht op o.a moderne en hedendaagse kunst maar ieder jaar met een financieel tekort”, zegt Höcker. Het museum wil de gedachte aan de (maar drie jaar bestaande) cobrabeweging in stand houden, door exposities van kunstenaars die min of meer volgens hetzelfde principe werkten. Maar niet iedereen houdt van Cobrakunst, constateert Höcker, zoals ook niet iedereen van dansen, voetbal of welke andere activiteit ook houdt. “In Amstelveen wonen ook mensen die wel geïnteresseerd zijn in de klassieke meesters en de klassieken kunstwerken zoals de werken in het Rijksmuseum. En wanneer daar werken gerestaureerd zijn en weer beschikbaar voor het oog van het publiek, staan er wachtrijen voor de deuren van het Rijksmuseum zoals de restauratie van een Rembrandt.”
Stedelijk
Voor moderne kunst heeft men het Stedelijk Museum en daar is ook Van Gogh Museum, zegt ze. En het bureau SDP kwam ook tot de conclusie dat het Cobra Museum te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken is. Höcker: “Het zou zijn als het Cobra Museum een dependance van het Stedelijk Museum zou worden of een Amstelveens stedelijk museum met daarbij de mogelijkheid voor de klassieke meesters.” Maar het DSP-rapport staat ook dat Amstelveen eigenlijk te klein is voor twee musea. Waarvan akte.
Cobra, je moet ervan houden en dat doen steeds minder mensen. Vraag het de Amstelveners. Het is immers hún museum en niet van de VVD. Er zijn ook heel andere bestemmingen te bedenken die dat gebouw wél kunnen doen leven.
Mijn advies: Sloop die onhandige taartpunt aan de achterzijde en maak daar een betere toegang voor de leveranciers van het winkelcentrum.
Mocht mevrouw Hoecker ook eens wat zeggen van de grote liberale baas?
De gemeente, lees de inwoners, hebben altijd al betaald voor het Cobra museum.