Hoe zeer landelijke politieke partijen van inzicht kunnen verschillen met hun plaatselijke afdelingen, bewijst het nu bestaande meningsverschil binnen de VVD over Schiphol. Terwijl in de Tweede Kamer de VVD-er Remco Dijkstra een er fel tegenstander van is, in tegenstelling tot D66, willen zijn lokale partijgenoten niets liever dan huisvesting van studenten in het aan Uilenstede grenzende Kronenburg. Dat verklaart waarschijnlijk de op plaatselijke problemen gerichte groeiende opkomst van lokale partijen.
In Amstelveen bestond al Burgerbelangen (bbA) en Ouderencombinatie, maar daar kwam na de verkiezingen Actief voor Amstelveen (AVA) met twee zetels bij.
Bang
In Den Haag wenst de VVD dat woningen niet de groei van Schiphol belemmeren en zij is bang dat degenen die nu onder de aanvliegroute voor de Buitenveldertbaan gaan wonen, de klagers over vlieglawaai van morgen zijn. Intussen is de luchthaven natuurlijk een nationaal project, waar al een halve eeuw over de hoofden van klagende gemeenten en organisaties heen door het Rijk wordt beslist. En dat besluit van altijd in het voordeel van ongebreidelde groei van de luchthaven uit.
Weinig klachten
Woningbouw in Kronenvlucht mag er niet komen op grond
van het luchthaven-indelingsbesluit (LIB), waaraan de VVD in de tweede kamer wil vasthouden en die in Amstelveen niet. Waarmee de kwestie aantoont dat plaatselijke belangen soms haaks staan op landelijke. In Uilenstede, dat naast Kronenburg ligt en eveneens onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan, wonen al duizenden studenten. Uit die campus komen weinig tot geen klachten over vliegtuiglawaai. De gemeente wil kantoren in Kronenburg laten ombouwen tot studentenflats, wat nu al ten behoeve van hotels gebeurt. In het verleden is het voormalige kantoor van Ballast-Nedam gebruikt als noodopvang voor asielzoekers. Commentaar van VVD-wethouder Herbert Raat: “Asielzoekers en hotelgasten mogen dus wel aan vlieglawaai worden blootgesteld, maar andere mensen, zoals studenten, niet.”
Mainport
“Bij de afweging van Schiphol en woningbouw gaat de mainport voor”, citeerde René de Leeuw in het Amstelveens Nieuwsblad VVD-Kamerlid Dijkstra. Doe afspraak valt verkeerd in Amstelveen en de regio, ook bij zijn partijgenoten. Dat zou het belang van lokale partijen onderstrepen. Maar een voormalige wethouder uit die kring geeft wel toe dat nationale partijen sneller entree in Den Haag hebben als het om plaatselijke problemen met Haagse aspecten gaat. Voor lokale partijen moet kennelijk nog een goede weg worden gevonden door het doolhof dat Binnenhof heet.
Kroeg
Volgens het verslag van De Leeuw vindt CDA-er Mustafa Amhaouch in de Tweede Kamer dat in de regio gemeenten en provincies zelf over woningbouw moet kunnen beslissen, ook in gebieden met vliegtuiglawaai. Anders is de democratie nog theoretischer dan zij nu al blijkt, zei hij eigenlijk. Maar hij was het er mee eens dat men dan niet over enige tijd de luchthaven moet afrekenen op het feit dat er steeds meer woningen in gebieden komen met lawaai. Wie boven een kroeg gaat wonen, moet die vervolgens niet weg willen hebben wegens vermeend teveel alcoholgebruik en soms herrie.
Overigens zijn studenten voornamelijk ’s nachts thuis, als er weinig vliegtuigen landen en opstijgen. Maar dat maakt voor het LIB niets uit. Wie politieke besluiten wil uitleggen, met zelf politicus zijn. Een gewone kiezer met geasond verstand begrijpt er niets van.
De landelijke VVD wil wel vliegtuigherrie maar geen klagers. De lokale VVD gedoogt scooters in een voetgangersgebied maar wil daarover ook geen klachten horen. Terecht noemt
premier Rutte de VVD de ‘Vroem-vroem-partij’.
‘De VVD in Amstelveen niet’. Ik neem aan dat hiermee de VVD-fractie wordt bedoeld.
Heeft de fractie, als vertegenwoordiger van de afdeling, een andere mening? Dat is ook leuk.