Min of meer de digitale opening van de tentoonstelling ‘Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution’ in het Cobra Museum was het donderdag (27 mei). De streaming werd gepresenteerd door Matthijs den Hollander, vaste dagvoorzitter annex entertainer in Amstelveen en formeel Stadsdichter van de stad.
Kunstenaarspaar Frida en Diego vielen, behalve doordat zij het communisme in Mexico aanhingen, vooral op door hun liefde voor elkaar, waaruit twee ‘open’ huwelijken tot stand kwamen. Overigens had Diego er al enkele huwelijken op zitten toen hij Frida ontmoette.
Stalin
Zij waren voorstander van de Mexicaanse revolutie en aanbaden Stalin, doe miljoenen andersdenkenden liet doden, alsmede de grondwet van de Sovjet-Unie. “Helden”, noemde schrijfster Anja Meulenbelt het echtpaar. Omdat zij als aanhangers van het communisme voor westerse vrouwen in die tijd een voorbeeld waren onder meer. En dat schijn te maken te hebben met het echtscheidingsrecht voor vrouwen en – in de woorden van Meulenbelt – hun keuzevrijheid.
Liberaal
Dat bepaalde ook eigenlijk hun werk, bleek uit wat interim directeur Stefan van Raay zei. Die stond onder meer voor wandschilderingen van het duo, want zij vonden dat iedereen moest kunnen zien wat zij maakten. Niets was voor hen taboe en hun opvatting was dat Hitler zonder Stalin nooit zou zijn verslagen. Het Mexicaanse blijkt ook uit wat er in het café aan hapjes van dat land is te verorberen, foto’s en de muziek bij de talkshow.
Ook cultuurwethouder Herbert Raat zei de Mexicaanse kunstuitbarsting geweldig te vinden. Al moest hem wel van het hart dat hij als VVD-er andere, meer liberale, opvattingen over het communisme had dan wijlen de kunstenaars. “Ik zit meer in de Thorbeckelijn”, zei hij. Maar zijn opvatting is dat de samenleving kunst nodig heeft. En directeur Ugur Pekdemir van de regionale Rabobank zag er vooral relevantie in voor maatschappij en bedrijfsleven. Overigens ziet men in de coronatijd volgens hem heel nieuwe kunstvormen ontstaan. “Als wij een gezamenlijke droom hebben is die het begin van de realiteit”, citeerde hij Dom Helder Comara, de ‘rode’ bisschop uit Brazilië.
Patriarchaal
Diego bleef zijn Frida wel stimuleren, hoewel zij niet zoals hij met haar kunst te koop liep. Frida had ook veel miskramen en hun tweede huwelijk was platonisch op haar instigatie. Wat Diego best kon volhouden omdat hij ook elders seksuele partners had. Biseksualiteit is eigenlijk een verkeerde benaming voor het stel, werd duidelijk tijdens de talkshow, want men had meer dan eens nu eenmaal een persoon die men minde in bed. Vooral het christendom heeft volgens de gasten veel kwaad gedaan in Mexico. Dat hield er een patriarchale samenleving op na en die was toch niet wat Frida en Diego zochten.
Tot zondag 26 september is de expositie, de Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art, beheerd door de Vergel Foundation, te zien in het Cobra Museum. “Deze collectie is samen met de Dolores Olmedo collectie de belangrijkste verzameling van het werk van de wereldberoemde kunstenaar Frida Kahlo. In het najaar van 2021 is de Olmedo collectie te bewonderen in het Drents Museum”, meldt het museum.
Naast schilderijen van Frida Kahlo (Mexico, 1907-1954) en de andere Mexicaanse modernisten, is ook een selectie tekeningen en foto’s te zien.