De gemiddeld duizend in de rij staande burgers met hun kunst en kitsch waren er door corona nu dus niet. In het Cobra Museum werden er maandag per uur maar 25 toegelaten, die online keurig een ticket hadden gekocht. In totaal mochten 125 bezoekers de historie en waarde van hun meegenomen attributen laten bepalen voor het tv-programma ‘Tussen Kunst en Kitsch’.
Tussen de bezoekers ook cultuurwethouder Herbert Raat, die wel eens wilde weten wat de in depot van onder meer het Cobra Museum liggende gemeentelijke kunstschatten waar zijn.
Zichtbaar
Teveel voor deze dag eigenlijk, maar Raat had eigenhandig o.a. het schilderij Vechtende Vogels van Karel Appel meegenomen voor taxatie. Voor de rest komt taxateur Willem de Winter de gemeentelijke collectie naar het depot van Cobra. Raat beschouwt dat als een eerste stap om die kunstschatten weer zichtbaar te maken.
Romantisch
Deskundigen met hun tafels waren alom verspreid door het museum en kwamen geregeld voor het oog van de camera, bediend door loslopende cameramensen. Soms mocht iemand naar boven, waar drie camera’s registreerden wat er op tafel gebeurde, waaraan presentator Frits Sissing de trait d’union was tussen een expert en de bezitter van een schilderij, vaas of ander antiek of kunstzinnig voorwerp. Die ochtend constateerde daar Willem de Winter dat een bezoekster een landschap uit de romantische tijd had meegenomen ter waarde van vijftien mille. Het hing al jaren op de slaapkamer van haar en haar eerder dit jaar overleden man, vertelde ze.
Geen namen
“Namen en adressen noemen wij nooit”, zei eindredacteur Dorette Kuipers. “Dat zou criminelen op een idee kunnen brengen eens langs de gaan bij degenen die voorwerpen van veel waarde in huis blijken te hebben.” Men kon zich met maximaal drie objecten aanmelden op een website. En foto’s daarvan inzenden, want het ‘nieuwe normaal’ blijkt toch een beetje anders dan het oude. Daarom maakten de cameramensen die buiten in het Stadshart, voor in de ingang van het museum, stonden ook geen opnamen van massa’s.
Ruimte
Intussen leent het Cobra Museum zich heel goed voor het programma, vertelde Kuipers.
“Wij hebben er veel ruimte. In veel musea, die overigens schattig zijn, hebben wij dat niet. Daarom komen wij er graag. Ook directeur Lilian Bóza kennen wij goed en ze weet precies wat wij nodig hebben. Dat geeft korte lijnen en maakt het werken hier gemakkelijk. Wij al drie keer eerder in Cobra geweest.”
Verhalen
Het gaat om de verhalen achter de kunst, zegt ze. Vaak zijn die verrassend, bijvoorbeeld als een taxatie enorm hoog uitvalt en er indrukwekkende ontdekkingen gedaan. Maar ook, wat weinig voorkomt, als men veel te veel blijkt te hebben betaald voor een object.
In het restaurant van het Cobra Museum is die dag op een scherm te zien wat zich bij de opname boven afspeelt. Er worden ook voorgesprekken gevoerd men mensen wier voorwerp voor uitzenden in aanmerking komt. Het tv-programma gaat, ondanks de coronacrisis, wel door. “Iedereen hoor je nu over wat niet kan, maar het is beter te praten over wat wél kan”, vindt Kuipers. En ja, zij geeft toe dat het – door de vele eigen medewerkers, experts en twee regiewagens – wel een dure uitzending is. Maar ook een heel populair programma.’
Bruikleen
Zoals gezegd was wethouder Raat bij de bezoekers. De Winter wierp tijdens zijn bezoek op schilderijen van Appel, Corneille en Lucebert blikken. Die en andere kunst is langdurig in bruikleen gegeven aan het Cobra Museum, maar ligt daar dus in het depot. De Winter was onder de indruk van de collectie die hij onder ogen kreeg. Hij riep zijn collega taxateur Paul van Rosmalen erbij, omdat zij niet dagelijks dit soort bijzondere werken onder ogen krijgen, zei De Winter.
Meer aandacht
“We willen dat alle Amstelveners de kans krijgen onze waardevolle werken te bekijken”, zei Raat. Hij wil met Lilian Bóza bekijken of volgend jaar een deel van de gemeentelijke kunstcollectie tentoon gesteld kan worden in het museum. Volgens hem liggen er behalve daar ook veel kunstwerken bij het raadhuis in depot. “We willen ook dit zichtbaar maken. In de loop der jaren is er weinig aandacht geweest voor onze kunstschatten. Dat gaan we veranderen. Vooral in deze tijd is het belangrijk dat inwoners van kunst kunnen genieten in de eigen omgeving.”
In de schijnwerper
Een gemeentelijk projectteam gaat aan de slag om de kunst in het raadhuis onder de loep te nemen en de gehele kunstcollectie in kaart te brengen. Het wordt vastgelegd in een nieuw en gebruiksvriendelijk kunstregistratiesysteem, dat een directe koppeling kan maken met een website of app, zodat de hele collectie straks voor alle Amstelveners te zien is. Daarnaast zet de gemeente van november af maandelijks een van de kunstwerken in de schijnwerpers in een rubriek in het Amstelveens Nieuwsblad.
Dat die Raat niet misselijk wordt van zichzelf snap ik niet met zijn PR . Wat dat betreft doet ie aan persoonsverheerlijking. Waarom mag de beheerder van dat depot niet met zijn snuit op TV, maar wel Raat die nu toevallig cultuur in zijn portefeuille heeft voor slechts een paar jaar.