Omdat de gemeente de schadelijke effecten voor de gezondheid van o.a. fijnstof en stikstofdioxide zoveel mogelijk beperken, stelen B&W de gemeenteraad nieuwe maatregelen voor om de kwaliteit van de (lokale) lucht in Amstelveen te meten en te verbeteren. Foto: Shirley de Jong.
Overigens worden nu toe geen wettelijke grenswaarden overschreden. Maar evengoed kan de uitstoot van deze stoffen schadelijk zijn voor de gezondheid.
Zelf meten
In het algemeen blijkt dat landen om ons heen de grootste bijdrage leveren aan de concentratie verontreinigde stoffen in Nederland. “Desondanks kunnen lokale maatregelen een bijdrage leveren aan de luchtkwaliteit en dus de gezondheid”, zegt wethouder Floor Gordon. Zij denkt bijvoorbeeld aan schonere houtstook. Het bestaande meetnetwerk geeft een algemeen beeld van de luchtkwaliteit in de regio. “Om lokaal beter inzicht te krijgen in de luchtkwaliteit op straat- of buurtniveau gaan we zelf metingen verrichten op locaties verspreid door Amstelveen. Na een nulmeting is de concentratie stikstofdioxide-concentraties bekend. Daarna kunnen we meten wat het effect is van maatregelen.”
Schonere houtstook
De gemeente gaat ook meer voorlichting geven over het stoken van hout in pellet- en houtkachels, zodat Amstelveners zich meer bewust worden van het effect ervan. Bij het verbranden van hout komen fijnstof en andere schadelijke stoffen in de lucht, zegt Gordon. Het is volgens haar voor iedereen ongezond, maar kinderen, ouderen en mensen met een longziekte hebben er extra last van. Bovendien is het niet klimaatbewust huizen te verwarmen met een open haard of houtkachel: bij het verbranden komt CO2 vrij en een groot deel van de warmte vliegt via de schoorsteen naar buiten.
Door voorlichting wil de gemeente o.a. inwoners stimuleren schoner te stoken, bijvoorbeeld door de open haard of houtkachel niet aan te steken als het windstil of mistig is en droog hout te gebruiken. Ook ontmoedigt zij gebruik van pelletkachels bij nieuwbouw en neemt dit ook expliciet mee in afspraken met ontwikkelaars.
Kwetsbaren
Het college van B en W wil verder gaan dan landelijk beleid. Dat bepaalt dat voorzieningen voor kinderen, bejaarden of zieken niet dicht in de buurt mogen worden geplaatst van provinciale of rijkswegen als uit onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteitsnorm overschreden wordt. Dat onderzoek wil de gemeente ook instellen bij drukke wegen.
Tot slot volgt de gemeente nauwlettend het onderzoek van het RIVM naar de lange termijneffecten van ultrafijnstof dat vliegtuigen uitstoten. Medio 2021 worden de resultaten verwacht. Aan de hand daarvan kan het college positie bepalen in het Schipholdossier in het belang van de gezondheid van haar inwoners.
Wat een gezeur van onze Floor. Of iedereen open haarden en pelletkachels heeft. Dit is wel erg marginaal. Het zou meer zoden aan de dijk zetten als de gemeente zich tegen die houtcentrale in Amsterdam of Diemen zou verzetten of haar eigen werknemers zou ontmoedigen met de auto te naar hun werk te komen door ze bijvoorbeeld fietsbonussen te geven en parkeergeld te laten betalen.
Ah, er komt weer een eigenbelang in het gedrang.
Leg uit.
Als ik dat moet uitleggen, laat dan maar.
In dit artikel wordt de schadelijkheid van de A9 niet genoemd. En die wordt ook nog verbreed.
(Dit mag ik hopelijk toch wel opmerken, Johan Bos?)
De Keizer Karelweg en de Beneluxbaan zijn ook smeerpijpen en dan is er ook nog Schiphol..
Die wettelijke normen deugen niet als zij in Amstelveen niet worden overschreden.