De eerste nam officieel verkeerswethouder Rob Ellermeijer dinsdag in gebruik, maar eigenlijk kunnen Amstelveners al langer gebruik maken van elektrische zogenaamde deelscooters. Ze staan bij het busstation, achter de schouwburg, en zijn eigendom van het bedrijf Felyx, dat ook in Amsterdam, Rotterdam, Diemen en Brussel werkt. Maar nieuwe steden staan op het programma.

Na een account voor acht euro te hebben geopend, kan men via zijn Smartphone een scooter activeren binnen een servicegebied. Daar kan men ook een scooter reserveren en na gebruik die ook in zo’n gebied weer achterlaten. Felyx rekent dertig cent per minuut, verteld Daan Wijnants van dat bedrijf. Overigens staan tegenover de acht gulden registratiekosten ook dertig minuten.

App

“Je kunt een scooter via een app op je smartphone ontgrendelen”, zegt Wijnants. “Wij werken met GPS.” Volgens hem is de scooter sneller dan een auto in drukke stedelijke gebieden en elektriciteit in plaats van benzine of diesel maakt het vervoermiddel duurzaam. Onder her zadel van de scooter zitten twee batterijen, die geregeld worden opgeladen; daartoe rijden busjes door de servicegebieden. Ellermeijer vindt de oplossing die Felyx het steeds drukker wordende verkeer biedt innovatief. Volgens hem en Wijnants is de deelscooter een prima alternatief voor auto en openbaar vervoer.

Kwartier

In Amsterdam is het bedrijf, dat een overeenkomst met de gemeente sloot, al drie jaar bezig. Er zijn nu honderd scooters. Overigens ging de gemeente bij de ondertekening van het contract uit van tweehonderd. Er is een proef afgesproken van een jaar. Wijnants kwam dinsdag zelf uit Amsterdam naar Amstelveen. “Ik was er binnen een kwartier, het gaat veel sneller dan met de auto”, zei hij. De scooters rijden maximaal 45 kilometer per uur.

Foto: Ellermeijer op scooter, achter hem Daan Wijnants

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.