Voor verkeerswethouder Herbert Raat hoort stuitte zijn plan in de komende vijf jaar betaald parkeren in heel Amstelveen in te voeren toch op teveel politieke en bewonersbezwaren. Zelfs zijn eigen VVD-fractie kreeg hij niet mee. Hij komt nu met een nieuw voorste, waarin het strakke invoeringsschema wordt losgelaten en er pas betaald parkeren komt als in een wijk sprake is van parkeeroverlast.

Het college van B en W trekt dus het de het in november gepresenteerde plan terug, dat was bedoeld om proactief te kunnen ingrijpen bij verwachte parkeeroverlast door olievlekwerking, zodat inwoners geen last meer zouden hebben van auto’s uit Amsterdam (waar het parkeren duurder is) of bijvoorbeeld Schipholgangers. Maar daarop kwamen veel bezwaren en een bewonersbijeenkomst was overvol. “Waarom moeten wij de problemen van Amsterdam oplossen?” was een veel gestelde vraag. Veel inwoners ervaren ook geen parkeerdruk in hun wijk.

Petitie

Raat zegt naar de bezwaren te hebben geluisterd, onder meer naar voren komend in een petitie meer dan zevenduizend handtekeningen.  “We voeren betaald parkeren in wijken als Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen pas in als er sprake is van parkeeroverlast en voldaan wordt aan de gestelde criteria’, zegt hij. “Om ook rekening te houden met de wens van een ander deel van de inwoners die wél overlast ervaart en ons vraagt om betaald parkeren, maken we het mogelijk sneller in te kunnen grijpen bij lokale overlast, zoals bij appartementencomplexen. Wij willenmet ons parkeerbeleid zoveel mogelijk recht doen aan de belangen van onze inwoners, ondernemers en bezoekers.”

Nieuw beleid

Het nieuwe beleid zorgt dat er voor dat parkeerruimte beschikbaar is voor inwoners, ondernemers, werknemers en bezoekers, maar wil de aanzuigende werking van gratis parkeren tegen gaan. Lokale parkeeroverlastsituaties worden aangepakt. In het nieuwe voorstel vindt alleen invoering plaats van betaald parkeren als er sprake is van overlast. “Maar het kan sneller en in kleinere gebieden en bij een lagere parkeerdrukeis”, zegt de gemeente. “Hiernaast bestaat de mogelijkheid om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. Er vinden twee keer per jaar in de gehele gemeente objectieve parkeermetingen plaats.”

Speciale vergunningen

In het nieuwe beleid wordt gekeken naar verbetering en uitbreiding van vergunningen, zoals doe voor ondernemers en maatschappelijke organisaties. Ook wordt gekeken naar het verstrekken van gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en het inruilen van de gehandicaptenvergunning voor een gratis reguliere parkeervergunning. Verder bestaan er vergunningen voor bepaalde doelgroepen, zoals voor forenzen, dienstverlenende beroepsgroepen en mantelzorgers.

Zowel oppositiepartij Burgerbelangen Amstelveen (bbA) als de tot de coalitie behorende VVD in de gemeenteraad hebben hun genoegen met het nieuwe voorstel uitgesproken. BBA spreekt over ‘Goed nieuws voor alle Amstelveners. In die partij verzette vooral raadslid Dave Offenbach zich tegen het betaald parkeren voor heel Amstelveen. Hij spreekt nu over een belangrijke overwinning voor alle Amstelveners. “We hebben ons vanaf het begin ingezet voor een eerlijk en onderbouwd parkeerbeleid en zijn blij dat er nu gekozen wordt voor maatwerk. Betaald parkeren mag geen standaardoplossing zijn, maar moet alleen worden toegepast waar het écht nodig is.”

Nog veel onduidelijk

Hoewel bbA verheugd is dat het plan voor een gemeentebrede invoering van betaald parkeren van tafel is, blijft er onduidelijkheid over de situatie in de gebieden waar betaald parkeren binnenkort al wordt ingevoerd, zoals Kostverloren, Keizer Karelpark en het Oude Dorp. “Wij voelden ons aanvankelijk niet serieus genomen, maar dankzij de enorme steun vanuit de gemeenschap konden we druk uitoefenen”, zegt bezwaarmaker Ronald Vecht. “Nu de gemeente alsnog de verstandige weg kiest, rekenen we erop dat ook de drie besluiten over binnenkort in te voeren betaald parkeren worden ingetrokken of aangehouden tot er een integrale visie is vastgesteld.”

Maatwerk

Ook de VVD Amstelveen zegt blij te zijn met ‘draai’ van het college van B en W.  De partij is al jaren tegenstander van het gebruiken van huis- en auto eigenaren als melkkoe en benadruk dat betaald parkeren alleen moet worden ingevoerd in gebieden met aantoonbare parkeerproblemen, zoals bijvoorbeeld in Amstelveen-Noord, en niet in probleemloze gebieden zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen. VVD-raadslid Menno van Leeuwen is tegen onnodig invoeren van betaald parkeren in heel Amstelveen en pleit daarentegen voor maatwerk per gebied op basis van zorgvuldige metingen. Parkeervergunningen moeten v oor Amstelveners ook zo goedkoop mogelijk zijn en blijven. Parkeren is een complex vraagstuk, vindt Van Leeuwen. Het wordt volgens hem gedreven door maatschappelijke ontwikkelingen zoals anti-auto beleid in Amsterdam, Schipholparkeerders, het Stadshart en de noodzaak om betaalbare woningen te realiseren in Amstelveen. “Dat laatste gaat vaak ten koste van voldoende parkeerplaatsen en dan krijgt de aangrenzende wijk een parkeerprobleem. Alleen maar tegen betaald parkeren zijn is daarom geen oplossing. Als die mensen dan voor € 40 per jaar hun auto wel voor de deur kwijt kunnen, dan zijn ze daarmee geholpen. Aan de andere kant willen we mensen zonder problemen niet onnodig met kosten opzadelen.”

De VVD denkt ook aan het uitbreiden van blauwe zones, het eenvoudiger maken van bezoekersparkeren en erop toezien dat bewoners van een gebied met een lage parkeernorm niet langdurig in andere wijken mogen staan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.