De provincie Noord-Holland maakt de komende jaren 130.000 euro per jaar vrij om 54 kilometer van haar parallelwegen veiliger in te richten voor fietsers. De parallelwegen die aangepakt worden, zijn onderdeel van het netwerk van zogenoemde doorfietsroutes. Ook brengt de provincie de gevolgen van klimaatverandering op haar infrastructuur in kaart. Zo kunnen gericht maatregelen genomen worden om verstoringen door extreme weersomstandigheden te voorkomen. Dit en meer is te lezen in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG).

De provincie wil het voor haar inwoners zo veilig mogelijk maken om de fiets ook voor langere afstanden te pakken. Daarom investeert zij in een netwerk van doorfietsroutes. Dit zijn directe, comfortabele en veilige fietsroutes die dorpen steden met elkaar verbinden.

Klimaatverandering

De afgelopen jaren ziet de provincie steeds meer schade en overlast op haar wegen die door nieuwe vormen van weersomstandigheden komen, zoals extreme droogte of juist heftige en langdurige regenval. De provincie wil een calamiteitenteam inrichten dat bij dit soort verstoringen direct aan de slag kan om de gevolgen te beperken en de problemen op te lossen. Met een klimaatstresstest brengt Noord-Holland de gevolgen van klimaatverandering op haar infrastructuur in kaart, zegt zij. Daarbij hanteert NH de meest recente klimaatscenario’s van het KNMI.

De Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen beschrijft hoe en op welk niveau de provincie de verschillende onderdelen van haar infrastructuur onderhoudt. De volledige nota is te lezen op deze webpagina.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.