De gemeente zegt het Stadshart te willen verlevendigen, maar dat mag niet ten koste gaan van het een paar honderd meter verder gelegen concurrent Oude Dorp. Het is zelfs de vraag of het oude centrum van het dorp – stad, zegt men tegenwoordig – ooit valt voorbij te streven door bijvoorbeeld een saai plein.
Raadsleden werden woensdag in elk geval bijgepraat over de plannen voor hoe het allemaal moet worden als de A9 klaar is, met een overkapping van het Oude Dorp naar de Amsterdamseweg. Voorlopig gaat het vooral over ‘denken’ over die plannen door ambtenaren en (daarna) door leden van de gemeenteraad.
Grootste project
Het horecacentrum van Amstelveen, het Oude Dorp dus, laat de gemeente echt niet vallen. Een deel van de plannen zijn nog in ontwikkeling, zoals dat heet, maar de gemeente wil van de Noordelijke Poeloever een recreatiegebied maken en het Annakerkgebied meer op het dorp laten aansluiten. “De A9 is het grootste project”, zei een ambtenaar woensdag. En het gesprek met de raadsleden ging over de zone ten westen van de A9. Er gebeurt heel veel rond het Oude Dorp. Daar moet ook eindelijk de mobiliteit goed worden geregeld. Niet alleen staat het Museum JAN in de Dorpsstraat er soms versteld van dat veel bezoekers er heen komen met het openbaar vervoer of de fiets, maar ook ligt het raadhuis daar. De gemiddelde Amstelvener komt met de auto, maar die kan hij in het Oude Dorp vaak niet kwijt.
Parkeren
Het parkeren is er namelijk een probleem. Dat is toch in het Stadshart beter geregeld, al moet men daar voor het parkeren, zeker in het weekend, betalen. Maar er komt als het winkelcentrum dicht is, blijkbaar geen hond. Ik liep met mijn zoon uit Boedapest op een zondagavond naar het saaie Stadsplein en wij constateerden dat wij vrijwel de enigen waren. De meeste restaurants waren dicht, maar bij BLVD konden wij nog terecht. “Jonge, jonge, waarom neem je me hier mee naar toe?” vroeg mijn zoon. “Dit is toch allerminst een bruisend hart.” Ik was het roerend met hem eens en had spijt dat ik hem niet meegenomen had naar het Oude Dorp. Er is wel een schouwburg en zo, maar ook de bezoekers daarvan kunnen naderhand hun horecaslag niet slaan. Nou ja, dat is goed voor de inpandige horeca, denk ik dan maar.
Wat het Stadshart wél en het Oude Dorp niet heeft, is een parkeergarage. Maar dat verandert. Er is al geld voor gereserveerd en uit de woorden van wethouder Herbert Raat bleek dat die stalling voor auto’s er waarschijnlijk echt komt, onder of bij het raadhuis. “Wij hebben daar zevenhonderd mensen aan het werk en wij moeten ons ook een goede werkgever tonen”, zei hij. Maar het parkeren in de omgeving van het raadhuis krijgt, als het aan B en W ligt, een ‘bredere’ aanpak.
Recreatie
Bij de Poel ligt het historische hart van Amstelveen, werd woensdag gezegd. Maar men wil daar wel wat aan toevoegen. Het moet er gezelliger worden en een cultureel (o.a. door museum Jan) en culinair centrum. Op het van de noordelijke Poeloever een recreatief gebied maken, was de VVD altijd al uit. Uit die fractie in de gemeenteraad kwam ooit de gedachte aan een zogenaamd ‘stadsstrand’, een plek aan het water. Dat is jarenlang niet gelukt, omdat men in het water van de Poel niet kon zwemmen. Eerst werd er een zwembadje in de Poel gehesen, om toch iets van de ‘fun’ te hebben en intussen poogde de gemeente op alle mogelijke manieren het water ook voor zwemmers geschikt te maken. Tenslotte pleurde men toch enig zand op de oever, maar een strand werd het niet echt. Toch heeft de gemeente een toekomstig nog recreatiever gebied op het oog, waarbij ook aan een eiland voor sport en kunst wordt gedacht, bijvoorbeeld op het dek van de A9. Men wil het Annakerkgebied met de Poeloever verbinden. De gemeente blijft in elk geval inzetten op horeca aan de Poel en op de versterking van het ‘beeldmerk’ Oude Dorp. Waarbij Simon Lutz van GroenLinks graag een ‘café voor de jeugd’ ziet. Maar zo specifiek is de gemeente nog niet.
KLM
Er liggen heel wat ruimtelijke uitdagingen, werd woensdag vastgesteld. Die ruimtelijke kwaliteit kan beter, was een van de conclusies. Op de plek van het huidige hoofdkantoor van de KLM, dat naar Schiphol verdwijnt, kunnen woningen komen, maar de grond is van de luchtvaartmaatschappij. Of het juist is dat in heel het gebied geen plaats is voor woning bouw, wilde fractievoorzitter Pieter Monkelbaan van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) weten. Nou ja, misschien op de plek van het KLM-gebouw kreeg hij ten antwoord. “Wij moeten een ongewenste ontwikkeling tegengaan”, zei wethouder Floor Gordon. Zij bedoelde kennelijk dat de gemeente niet (meer) wordt overgeleverd aan projectontwikkelaars, die het liefst dure huizen bouwen. Dat gevaar is er ook met de KLM-grond. Ook voor evenementen moet een plek zijn, vindt de gemeente. Tot nog toe is er op dat gebied het festival ‘Jazz in het Dorp’. Maar als het aan de gemeente ligt, komen er meer.
Het Stadshart en het Stadsplein werden door de gemeente verwaarloosd en als het aan de daarvoor lange tijd verantwoordelijke wethouder Raat (VVD) ligt, zal dat zo blijven.
De bewoners van het gemeentehuis denken in de eerste plaats aan zichzelf en dus aan hun directe omgeving. Daarom krijgt het Oude Dorp naast die prachtige Poel en het Amsterdamse Bos er nóg een park bij. En de rest kan barsten.
“De A9 is het grootste project”, zei een ambtenaar. Dat het een ramp is, beseft nog steeds niet iedereen. A9veen is een passender naam voor deze liberale autostad.
Zullen we het eens hebben over Waardhuizen, waar al jaren het ov langsscheurt, de plaatselijke supermarkt is gesloten , waardoor vele ouderen maar moeten zien dat ze hun boodschapjes maar in huis moeten zien te krijgen of bij buren of mantelzorgers weer aankloppen. 🤮🤮 En oh ja bij veel van die bezorgdiensten moet je voor een minimumbedrag besteden, werkt dus vaak ook niet.
Zoals je dus ziet , beste Rob. Er zijn in onze gemeente wel dringender soc zaken die opgelost dienen te worden.
Natuurlijk, Frank, alles is belangrijker dan het stadscentrum. Die weesfietsen ook, waar wethouder Raat (VVD) zo daadkrachtig bij staat.