Ondanks protesten van omwonenden en politiek komt er toch een woontoren op de plek van de Mercedesdealer en het tankstation aan de Ouderkerkerlaan. Het wordt de eerste hout-hybride toren, Amstelwood geheten, van Amstelveen en bevat voor iets meer dan de helft (55%) koopappartementen en de rest kan men huren. De toren wordt bijna 60 meter hoog en bevat zestien bouwlagen en 131 flats van ongeveer 90 vierkante meter groot.

Projectontwikkelaar Being ontwikkelt het naar een ontwerp  van V Team architecten. Innova investeert er in.

Natuur

De grotendeels uit hout opgetrokken woontoren Amstelwood verrijst in het groen, melden de partijen. Het gebouw stimuleert de biodiversiteit en bied ruimte aan lokale flora en fauna. Hoewel diverse fracties in de gemeenteraad tegen waren, kreeg het plan de coalitiepartijen (VVD, D66, PvdA en Goed voor Amstelveen), die de meerderheid vormen, mee. De flats fungeren volgens de ontwikkelaar als ‘een verbindend element tussen bestaande ecologische zones’ en het ‘natuurinclusieve’ woongebouw draagt bij aan ‘een gezonde en comfortabele’ woonomgeving’. De ontwikkelaar zegt dat langs de A9 een visitekaartje voor Amstelveen verrijst. Eigenaar Bas van Dam vindt Amstelveen een van de groenste steden van Nederland. “Dit project belichaamt de toekomst van stedelijk wonen: Duurzaam, comfortabel en in verbinding met de natuur.”

Impuls

Met 131 woningen geeft de toren een duurzame kwaliteitsimpuls aan de woningvoorraad van Amstelveen, zegt de ontwikkelaar. Minsten driekwart van de woningen verrijst on het middeldure prijssegment, waaraan in Amstelveen een grote behoefte bestaat. De rest in het dure.

Ingang

De ingang van het gebouw komt te liggen aan de Ouderkerkerlaan. Het ontwerp is afkomstig van Team V Architectuur en tot stand gekomen in samenwerking met DS Landschaparchitecten, Arup, SkaaL bouweconomisch adviesbureau en DGMR. De woningen gaan vanaf begin volgend jaar in de verkoop via Eefje Voogd Makelaardij. www.amstelwood.nl

In de gemeenteraad verdedigde vorig jaar vooral raadslid Tawros Aslanjan de plannen van zijn D66-partijgenoot wethouder Floor Gordon. Er komen een grotendeels ‘betaalbare’ flats in de toren, zei hij. Overigens gaan de huurwoningen minimaal € 1000 per maand kosten. “Het plan voor de Ouderkerkerlaan voldoet aan alle kaders die we als raad hebben vastgesteld en voorziet in de woonbehoefte van vele woningzoekenden”, vond hij.

Groene woontoren

Naar zijn mening voert Amstelveen stevig regie op nieuwbouw, omdat de leefbaarheid onder druk kan komen te staan bij binnenstedelijk bouwen. Hoewel het nu juist de klacht van omwonenden en oppositie is dat het met die leefbaarheid de verkeerde kant op gaat en de enorme hoogte niet past in de buurt, zei Aslanjan dat de gemeenteraad nu eenmaal een Hoogbouwvisie heeft vastgesteld, waarin de kolos wel past. “Hoogbouw is absoluut geen doel op zich, maar op goed gekozen locaties biedt het kansen om de wooncrisis te lijf te gaan.”

Betaalbaar
Hij voerde aan dat het plan volledig voldoet aan de Woonagenda 2020-2023. De ontwikkelaar denkt volgens hem aan starters, jonge gezinnen en ‘empty nesters’. “Omdat we niet willen bouwen in onze polders of op trapveldjes, is transformatie van al bebouwde locaties onze enige optie. Met laagbouw is het dan moeilijker betaalbare woningen te realiseren. Er kunnen minder woningen worden gebouwd op één plek en zij nemen relatief gezien meer ruimte in. Daardoor worden ze duurder.”

7 REACTIES

  1. Toch volstrekt een architectonisch en sociaal een wangedrocht wat de ijscoman Aslanjan en vrouwtje Tegelwip van D66 hier aanprijzen met een wachtlijst van 20 jaar in de soc sector.

  2. In Amstelveen kun bezwaar maken wat je wilt, maar door dit Noord-Koreaanse college kom je niet heen.
    En maar babbeltjes over liberalisme. Wat een schertsfiguren in dit gemeentehuis.

  3. Dat gebouw ligt bovenwinds van de Beneluxbaan en de bewoners ervan hebben zodoende minder last van luchtvervuiling en lawaai van die 4-baans autoweg.

    Hetzelfde had gegolden voor de A3 die ten Oosten van Amstelveen de A10, A9 en de N201 (Uithoorn en Mijdrecht) had verbonden, maar die helaas (stom, stom, stom) niet werd aangelegd. What were they thinking?

    De open 8-baans verkeersgoot A9 ligt wél bovenwinds van Amstelveen-Noord en had dus door een tunnel moeten lopen. Daarbij is helemaal niet nagedacht maar alleen gerekend. Typisch VVD.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.