Omdat ouders de gemeente in het schooljaar op knelpunten op fietsroutes van en naar school, na een oproep daartoe van verkeerswethouder Herbert Raat, voeren B&W nu verschillende verkeerskundige aanpassingen uit.

Op advies overigens van Veilig Verkeer Nederland (VVN) – afdeling Amstelland.

VVN

Raat fietste geregeld met een verkeerskundige en voorzitter Ben Westendorp (foto) van de lokale afdeling van VVN langs die routes en zag de hindernissen in de ochtendspits. β€œDe ouders wezen ons op verkeerssituaties waarbij zij zich onveilig voelen”, zegt Raat. β€œWe lieten ons adviseren door VVN en nemen waar mogelijk verkeerskundige maatregelen. Ons streven is om de verkeersveiligheid in Amstelveen te vergroten, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen en ouderen.”

Samen met VVN start de gemeente binnenkort ook een gedragscampagne om ouders te bewegen hun kinderen met de fiets of lopend naar school te brengen; dus zonder auto, die voor parkeerellende bij de scholen zorgt. De samenwerking met VVN is volgens Raat heel waardevol gebleken.

Eerste keer

Volgens Ben Westendorp kwam die er de eerste keer zo intensief van. β€˜Het was de eerste keer dat wij op deze nieuwe en constructieve manier met elkaar samenwerkten”, zegt hij. β€œDe zorgen van ouders voor hun schoolgaande kinderen in het verkeer serieus nemen, draagt echt bij aan de verkeersveiligheid. Wij willen daar graag mee doorgaan en nieuwe dingen samen met de gemeente oppakken.”

Aanpassingen

Een van de routes die is gefietst, is de Startbaan tussen het Hermann Wesselink College en het Amstelveen College. Ouders ervaren de Startbaan in de ochtend als een zeer drukke route met schoolgaande kinderen en autoverkeer, waardoor snel onveilige situaties kunnen ontstaan. De gemeente heeft plannen om de doorstroming en verkeersveiligheid op de kruising Van der Hooplaan-Startbaan te gaan verbeteren. Momenteel vindt onderzoek plaats of een rotonde hier beter zou werken. Rotondes voorzien in een optimalere afwikkeling van het verkeer en bieden meer comfort en doorstroming voor fietsers. Naast de rotonde zullen ook andere varianten met verkeerslichten worden onderzocht.

Eijckmanschool

Een andere schoolroute loopt van Westhove naar de Karel Eijckmanschool. Volgens ouders ontstaan daar vaak gevaarlijke situaties, omdat fietsers in tegengestelde richting op fietspaden rijden en zich niet houden aan de verkeersregels. Ook rijden auto’s te hard in de schoolzone. Naast dat het hier vooral het gedrag van verkeersdeelnemers betreft, hebben VVN en de gemeente gekeken of er verkeerskundige verbeteringen mogelijk zijn. De schoolzone zal nog beter gemarkeerd worden. Verder is om het zebrapad bij de Karel Eijkmanschool opvallender te maken een oversteek gemaakt waarbij de voetgangers met een drukknop, waarbij knipperlichten aan gaan, kunnen oversteken. Bij andere zebrapaden is extra markering aangebracht om aan te geven dat er oversteekplaatsen naderen.

21 REACTIES

  1. Iedere dag en vaak ’s avonds moeten tientallen kinderen oversteken van het Stadsplein (waar zij hun fietsen hebben neergezet) naar de ingang van de muziek- en dansschool. Toch is daar geen zebrapad, laat staan een verkeersdrempel.

    Hetzelfde geldt trouwens ook voor de ingang van de schouwburg, waar honderden bezoekers in de schemer of het donker moeten uitkijken voor de auto’s die daar vaak te hard rijden.

    Al vele jaren geleden heb ik de gemeente hierop gewezen. Tevergeefs, want de vriendjespolitieke verkeerswethouder gaat selectief te werk.

    Zie:
    https://photos.app.goo.gl/jkM4KLXKuSvpt3PQ9

  2. Beetje raar dat men die routes in de grote vakantie gaat fietsen. Zou het niet beter zijn geweest als de hr Raat dat had gedaan toen de scholen nog open waren. Had hij met eigen ogen kunnen zien wat voor chaos en onveilige situaties er hier en daar ontstonden. Nu hoort hoort hij het van de hr. Westendorp, maar eigen waarneming werkt toch nog altijd het beste, dunkt me.

    • Trouwens mijn complimenten meneer Raat , u staat slaat weer mooi op de foto. Het lijkt wel of mevr. Van der Plas PR van u geleerd heeft . πŸ˜‚πŸ˜­

  3. Alles wat deze wethouder doet, is voor de bΓΌhne en voor de foto.

    Bij dit artikel hoorde een foto van één van de vele onveilige verkeerssituaties in Amstelveen, niet wéér een foto van deze narcist.

  4. Zijn ze ook naar het Westwijkplein gefietst en hebben ze geprobeerd hun fiets daar te stallen? Of is dat niet gelukt omdat onder het bewind van dezelfde wethouder fietsenrekken zijn verwijderd bij het winkelcentrum?

      • Absoluut niet. Uw favoriete wethouder is (mede) verantwoordelijk voor het fietsendebacle op het Westwijkplein. Jammer hΓ¨? Want dat vindt u niet fijn, kritiek op uw favoriete wethouder van uw favoriete partij.

        • @Fietser. En wat is mijn favoriete partij? Zolang raadsleden mij van allerlei fracties verdenken, van VVD tot SP en alles daartussen, vind ik het prima. Ooit was ik lid van D66, maar sinds die haar kroonjuwelen afschudde niet meer. Overigens brak mij het lidmaatschap op als lokaal medium (destijds Amstelveens Weekblad en later STAD Radio Amsterdam, overgegaan in RTV Noord-Holland). Maar ik wil zo eerlijk mogelijk blijven en niet alles wijten aan de VVD, die overigens maar een vijfde van het electoraat krijgt en de gehele gemeenteraad, van links tot rechts, stemt in met vrijwel alle voorstellen van Burgemeester en Wethouders, hoewel zij in de verkiezingstijd – ter wille van de electorale markt – strijd beloven. Kiezers worden vervolgens geacht vier jaar hun bek te houden. Overigens schrijf ik altijd onder eigen naam, terwijl u de anonimiteit verkiest……

          • Dat instemmen van links tot rechts is zonder meer een kul argument. Dat weet u beter dan ik. 85% van de besluiten die er worden genomen hebben niets met links of rechts te maken, maar gewoon met bestuurlijk functioneren. Op cruciale vlakken zijn genoeg breekpunten. Om enkele te noemen WOZ, soc sector, ( huisvesting, huishoudelijke hulp, WMO , bijstandsregeltjes , buitenschoolse activiteiten ) enz. )subsidiebeleid, maar niet op of nauwelijks op verkeer, inrichting stad, parken, schoolgebouwen, onderhoud straten enz. Het plaatsen van een paar verkeersborden is heus niet politiek.

          • Verklaar u nader. Alleen de SP stemt tegen met name woonprojecten en tegen de programmabegroting. Zo ver komt GroenLinks, dat overigens altijd pleit voor sociale huurwoningen, geenszins. Bij de laatste
            Perspectiefnota waren er overigens meer fracties die tegenstemden, maar die vormden geen meerderheid. O.m. 50Plus en BVNL stemden met de SP tegen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.