Er komt een parkeergarage in het Oude Dorp. Dat wil althans het op een meerderheidscoalitie in de gemeenteraad stoelende college van Burgemeester en wethouders.

Die parkeergarage voor auto’s en fietsen is een onderdeel van de integrale visie voor de Noordelijke Poeloever, waar de VVD ook altijd een stadsstrand wilde hebben.

 Politieke afweging

Op zijn persoonlijke website schrijft verkeerswethouder Herbert Raat nu dat door toedoen van het betaald parkeren de wijk Buitenveldert van Amsterdam ook Amstelveen genoodzaakt was dat te doen. Omdat steeds meer mensen daar, net over de grens, hun auto parkeerden. Eerst kostte het daar niets, na verloop van tijd was het in elk geval goedkoper dan in de dure hoofdstad. “Gelukkig zijn onze parkeertarieven redelijker dan bij de buren,” zegt Raat. “Dat komt omdat wij een andere politieke afweging maken. De inkomsten gebruiken we om de parkeerexploitatie kostendekkend te maken. En niet om parkeergeld in te zetten voor allerlei andere zaken.”

Parkeerdruk

Rondom het raadhuis en de Noordelijke Poeloever, zeg maar in het Oude Dorp, neemt de parkeerdruk ontzettend toe. Het staat er elke dag vol auto’s en men heeft moeite zijn of haar auto er nog kwijt te raken. “Bezoekers van het Raadhuis, het Oude Dorp of museum Jan kunnen te vaak geen plekje vinden”, zegt de wethouder. “Tijd om aan de slag te gaan met een parkeeroplossing die past bij deze eeuw.”

Dumpplek

Dat wordt dus een nieuwe parkeergarage als onderdeel van een integrale visie op het Oude Dorp en  ook bestemd voor fietsen. Raat: “Op dit moment is het probleem dat waar nog geen betaald parkeren is ingevoerd er vaak langparkeerders staan of die plaats gebruikt wordt als dumpplek voor wrakken. Dit zien we overal in Amstelveen en dus ook rondom het Raadhuis.”
De wethouder spreekt op zijn website zijn voorkeur uit voor een zoveel mogelijk ondergrondse garage. “De uit de investering voorkomende kapitaallasten (jaarlijkse afschrijvingskosten en rente) moeten we opvangen uit de parkeerexploitatie waar kostendekkendheid het uitgangspunt is.”

36 REACTIES

  1. De fietsenchaos in het Stadshart past ook niet bij deze eeuw, maar de VVD- wethouder van autoverkeer heeft daar geen oog voor.

  2. Ah nu begrijpen we ineens waarom er een verhoging van de OZB moet worden doorgevoerd.

    Inderdaad alles voor het oude dorp, waar politiek Amstelveen resideert, maar niets voor b.v. het stadshart anders dan een giga verbreding van de A9, waarvoor een heempark alsmede een enorm aantal bomen moest verdwijnen en noord- en zuid Amstelveen nog forser van elkaar gescheiden gaat worden.

  3. Het gemeentebestuur moet om de vier jaar verhuizen naar een andere wijk, zodat Amstelveners beurtelings kunnen genieten van extra aandacht, zorg en geld.

  4. Het argument ‘Amstelveen aaneen’ gebruikte ik in 1998 in een brief aan het gemeentebestuur waarin ik pleitte voor ondertunneling van de A9.

    Het is dus niet alleen een onterecht motto (de open verkeersgoot A9 verdeelt Amstelveen juist nog méér) maar bovendien gejat.

  5. De kans op een integrale, kansrijke en toekomstgerichte ontwikkeling van de Noordoever heeft het door de VVD gedomineerde gemeentebestuur in 2007 laten lopen. In dat plan kwamen alle sterke punten van die unieke locatie tot hun recht. Daarmee had Amstelveen de toekomst gekregen die het verdient.

    Maar nee hoor, de zelfzuchtige bewoners van het Fort aan de Poel hielden de plek voor zichzelf.

    https://photos.app.goo.gl/4Ghw8FFMCXFpo2P46

  6. Raat en kompanen zijn nu wel helemaal van de pot gerukt met dit belachelijke voorstel. Tegenover het Kremlin aan de Poel is onder een particulier appartementengebouw al een parkeergarage. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die al nauwelijks waterdicht is. Maw dit lijkt me weer een heel duur grapje te worden op kosten van de Amstelveense belastingbetaler. Maar ja , alles voor het Oude Dorp, terwijl andere wijken verstoken blijven van een supermarkt voor de basisbehoeften en een beetje normaal ov. Zie, alhier het wanbeleid van VVD&D66.

    • Wat mij opvalt dat een bepaalde partij de schuld krijgt van alles, terwijl ook de overige dertien gemeenten niets investeren in het OV. Dat doet voor hen namelijk de Vervoerregio Amsterdam, die ook de licenties geeft aan de vervoerondernemingen GVB en Connexxion. De hoofdstad heeft overigens een eigen onderneming (GVB), maar door de Noord-Zuidlijn is ook daar de fijnmazigheid afgenomen. Maar een groep moet de schuld krijgen, dat was in WO2 al zo.

      • Dat klopt zonder meer Johan! Deze partij ( de VVD) als grootste zijnde, heeft er de afgelopen jaren onder zijn leiding wel voor gezorgd dat vele zaken zowel landelijk als lokaal verkeerd zijn gelopen. De voorbeelden zal ik hier maar niet meer noemen, want die kent iedereen.

    • Vergelijkt Johan Bos de VVD nu met de onderdrukte, vervolgde en vermoorde Joden in de oorlog?! Het moet niet gekker worden.

      De VVD is notabene landelijk en lokaal aan de macht en maakt daarvan misbruik ten koste van mensen die zich niet kunnen verweren.

  7. Mensen die geen inhoudelijke argumenten (meer) hebben, slepen de Tweede Wereldoorlog erbij. Zeer bedenkelijk, zeker voor iemand die zichzelf journalist noemt.

  8. De behoefte aan een parkeergarage staat niet geheel los van slechte bereikbaarhdid per openbaar vervoer.

    Haal het gemeentehuis naar het Handelsplein in het Stadshart. Daar zijn grote parkeergarages én het is goed bereikbaar met fiets, bus en tram.

  9. “Tijd om aan de slag te gaan met een parkeeroplossing die past bij deze eeuw.” In deze eeuw passen geen parkeeroplossingen. Gemeenten dienen te zorgen voor beter openbaar vervoer en meer fietsparkeervoorzieningen. Van klimaatverandering heeft deze VVD-er zeker nog nooit gehoord. Lekker overal met de auto naar toe en je auto overal kunnen parkeren. Nogal kortzichtig.

  10. Niet steeds overal de VVD bij slepen. Anders wordt de Tweede Wereldoorlog er weer bijgesleept door de beheerder van dit blog, van wie het een publiek geheim is dat hij sympathieën koestert voor de VVD. Zelf geeft hij GroenLinks graag de schuld. Ook van zaken waarvoor deze partij niet eens verantwoordelijk is. Maar dat moet zeker kunnen.

    • Nou, een publiek geheim. Gisteren zei nog een raadslid dat ik bij de SP hoorde. Die twijfels kan ik wel mee leven. Maar ik vind dat men eerlijkheidshalve niet de schuld kan geven aan een partij die er niets mee te maken heeft. Ook in door GroenLinks bestuurde gemeenten kan de gemeente niks doen voor de inwoners als het er op aan komt. Alleen de parkeertarieven zijn in Amsterdam het hoogst van heel de regio.

  11. U zit altijd te katten op GroenLinks en u schrijft nooit kritisch over uw idool en zijn neoliberale autopartij. U toont geen affiniteit met links en progressief gedachtengoed, dus dat raadslid moet maar eens uw weblog gaan lezen.

    Iedereen behalve u weet wat er gebeurt als Amsterdam zijn parkeertarieven verlaagt.

    • U bent nu eenmaal fervent tegenstander van de VVD, ik wil de eerlijkheid, zowel voor GroenLinks als voor partijen ter rechterzijde. Voor u staat, in blinde haat, vast dat de ‘neoliberalen’ en hun beleid de schuld zijn van letterlijk alles. Verder wijt ik uw kritiek aan zeer selectief lezen.

    • U overdrijft en verdraait weer. U kent niet het verschil tussen haat en kritiek, u maakt geen verschil tussen alles en specifiek, u heeft nooit kritiek op Raat en altijd op GroenLinks.
      Noemt u dat eerlijk?

      Van een integrale visie van de wethouder op het Stadshart hebben wij nooit iets gemerkt.

      Wat die kostbare parkeergarage bij het gemeentehuis betreft, als oplossing voor het dumpen van autowrakken: Goed plan?

  12. De afkeer van het neoliberale asfaltcollege tegen fietsers gaat zelfs zo ver dat op het Westwijkplein de fietsenrekken zijn verwijderd om fietsen te ontmoedigen. Iedereen moet daar met de auto boodschappen komen doen. Vervolgens ontstaat er een parkeerprobleem, waarop de VVD zal zeggen dat er een parkeergarage moet komen. Daarom zullen de gemeentelijke belastingen wederom verhoogd worden.

  13. Wedden dat aannemingsbedrijf De Heemraad die parkeergarages mag bouwen?

    Liberalen zijn goede netwerkers. Hiervoor is de term netwerkcorruptie bedacht. Er bestaat een proefschrift over. Het onderzoeken hiervan zou een mooi journalistiek project kunnen zijn dat door de Mediaraad voor subsidie zou kunnen/moeten worden voorgedragen. Dan breekt echter de pleuris uit.

    • Het wantrouwen mbt lokale vriendjespolitiek wordt permanent op allerlei manieren gevoed. Een overzicht van aanbestedingen door de gemeente kan dit wantrouwen wegnemen of bevestigen.

  14. Het is algemeen bekend dat VVD-ers goed zorgen voor elkaar en voor zichzelf. Maar daar hebben ze zelf geen actieve herinneringen aan. De rest van de samenleving zoekt het maar uit.

  15. Op die prachtige locatie moet een hotel met brasserie, vergaderruimten en terrassen komen, zodat méér mensen daarvan kunnen genieten en niet alleen die egoïstische bestuurders en ambtenaren.

  16. Kunnen en mogen burgers geen goede ideeën hebben? Weten politici, bestuurders en journalisten altijd alles beter? Als wij alleen mogen zwijgen, waarvoor dient dit platform dan? En hoe zit het met de betrokkenheid van burgers waarvoor politici steeds pleiten?

    • Duidelijk niet nee en laten we nu eens niet uw geliefde Raat op de korrel nemen, maar mevr. Floor Gordon van D66!
      Tegeltjeswippen en zonnepanelen plaatsen, terwijl het net de aangeboden stroom nauwelijks aankan en terwijl treinen met huisvuil uit andere landen hier arriveren om hier in verbrandingsovens te verdwijnen onder het motto “groene energie”. Overal in de gemeente bomen worden gekapt ten behoeve van auto’s en we ons laten piepelen door Amsterdam betreffende het ov. Wel staat ons lachebekje bij een paar bloemetjes in de kale steenwoestijn van ons Stadshart.
      Onder haar magistraal, stralende beleid vond de “heilige” markt zelfs de prijzen die werden gevraagd voor grote rijtjeshuizen en stadsvilla’s te gortig. Er werd geen enkel woord besteed aan beleid voor al die mensen voor wie een woning onbereikbaar was geworden. Er werd hoogstens wat lippendienst aan deze groep bewezen.
      Zie hier het dienstmeisje van de projectontwikkelaars , die qua aantallen foto’s in de gremia al aardig in de buurt van onze kampioen begint te komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.