De VVD, die eerder de nachtvluchten met vracht wilde tegenhouden, zegt nu blij te zijn met de genomen beslissing van Schiphol dat ’s nachts vliegtuigen in principe op de luchthaven niet meer terecht kunnen en het nachtelijke vertrek van vluchten te verbieden.  Maar de fractie zegt ook dat men zich niet alleen op krimp van het aantal vluchten moet richten.

Met de nachtelijke beperking zijn KLM en diverse andere luchtvaartmaatschappijen het niet eens, omdat die met name hun vakantievluchten (o.a. van dochter van de KLM Transavia) niet meer ’s nachts kunnen plannen.

Dicht

Maar de VVD zegt interim-manager Ruud Sontag van Schiphol erkentelijk te zijn voor de door hem aangekondigde maatregelen om de geluidsoverlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Volgens de VVD zitten veel Amstelveners ’s nachts verscheidene malen rechtop in bed doordat er weer een zware freighter laag over komt vliegen. Dat het vliegveld ’s nachts tussen twaalf en vijf uur ’s ochtend dicht gaat geeft voor heel veel mensen in de regio eindelijk rust. En de luchthaven wil verder dat tussen 0.00 en 06.00 uur geen vliegtuigen opstijgen. Er komt geen tweede Kaagbaan zegt Schiphol ook. Het bedrijf wil privévliegtuigen en de meest lawaaiige toestellen voortaan weren.

Verbetering

“Wij hopen dat de voorgenomen maatregelen de leefomgeving voor onze inwoners verbeteren. De Amstelveense VVD dringt alle lange tijd aan op het terugdringen van de geluidsoverlast en de luchtverontreiniging”, zegt raadslid Menno van Leeuwen.

Economie

De nachtelijke sluiting heeft primair een positief effect op de gezondheid van de omwonenden, vindt de VVD, die er kennelijk niet om heen kan Schiphol ook een belangrijke werkgever in de regio te noemen. “Voor veel Amstelveners een bron van inkomen”, zegt de partij, die zich afvraagt wat de economische effecten zullen zijn.

Afwachten

Menno van Leeuwen: “We moeten afwachten wat het effect in bredere zin zal zijn, maar met het oog op de toekomst is de aangepaste koers van de luchthaven een stap in de goede richting. Laten we vooral sturen op het effect, en ons niet alleen focussen op het terugbrengen van het aantal vliegbewegingen”

De VVD zegt zich goed te kunnen in de woorden van Sondag die het kabinet oproept duidelijke grenzen aan te geven voor geluid en uitstoot, los van het aantal vluchten.

7 REACTIES

  1. Deze neoliberale regering probeert ons land biologisch en ecologisch te vermoorden. Daarna volgt automatisch de economische dood.

    Dichter bij huis:

    Wethouder Gordon (D66) wil nu proberen om het Stadshart te redden van de economische ondergang waartoe het wanbeleid van haar VVD-collega heeft geleid. Gordon zegt nu in het Amstelveens Nieuwsblad dat URW nu ook eindelijk bereid zou zijn om mee te werken aan modernisering en optimalisering van het winkelcentrum. Dat is een gotspe. Als bewoners van het Stadshart werden wij jarenlang door Unibail-Rodamco betrokken bij hun kostbare plannen. Die werden echter door de gemeente stelselmatig gesaboteerd en getraineerd.

    • Nee Robert, ik denk eerder dat UR zichzelf de das heeft omgedaan door veel te hoge huren te vragen en te weinig te letten op de diversiteit.

  2. Wat jij zegt, is ongetwijfeld waar. Ik ben ook kritisch over de eenzijdigheid van het winkelaanbod en de vaak harde opstelling van het bedrijf tegenover zwakkere partijen.

    Dit staat echter los van de bereidheid, destijds, van Unibail om veel geld te investeren in de uitbreiding, modernisering en optimalisering van het winkelcentrum.

    De onderneming was daarbij afhankelijk van de medewerking van de gemeente. De neergaande spiraal die toen ontstond, was in de eerste plaats te wijten aan het gebrek aan visie van de verantwoordelijke wethouder en de slaafsheid van de medewerkers die hij om zich heen had verzameld.

    Vanaf het eerste begin zijn in de stedebouwkundige en verkeerskundige inrichting van het Stadshart grote fouten gemaakt. De last van die erfenis werd niet doorbroken. Sterker nog: Met de tunnelloze verbreding van de A9 werd het onmogelijk gemaakt om het hart van deze stad te versterken.

    Maar goed, het onderwerp was Schiphol. Ook al zo’n neoliberaal gedrocht.

  3. Schiphol wist dat de rechter het krimpplan zonder Balanced Approach zou verbieden.
    Het was een hoax, een ééntweetje met luchtvaartmaatschappijen en een pr-stunt voor de bühne: “Kijk eens hoe goed wij bezig zijn en rekening houden met welzijn en gezondheid van omwonenden.”

    De rechterlijke uitspraak is toch wonderlijk. Schiphol mocht jarenlang steeds verder groeien. Ziekmakende luchtvervuiling en geluidsoverlast werden gedoogd.

    Om te mogen krimpen moet Schiphol van de rechter echter voldoen aan het Europese voorschrift van Balanced Approach. Daarbij moet worden aangetoond dat rekening wordt gehouden met de belangen van alle betrokken partijen.

    Omwonenden zijn kennelijk geen partij en gezondheid is geen belang om rekening mee te houden. Neoliberalisme ten top.

  4. Wat ik me nou afvraag:

    Als de overlast van de nachtvluchten voor 90% gold voor een wijk met alleen maar sociale woningbouw; zou de VVD dan ook tegen die nachtvluchten zijn?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.