Er bestaat een kans dat de ombouw van het bedrijventerrein Legmeer tot een woon- en werkwijk eindigt in een miljoenen kostend avontuur voor de gemeente. Dat blijkt uit een brief van B&W aan de gemeenteraad.

Van 2021 tot en met volgend jaar, zijn driemiljoen euro voor het plan gereserveerd. Het is de bedoeling dat het geld, plus de extra ‘plan- en projectkosten’, via grondexploitatie door de ontwikkelaars terug worden betaald.

Meer dure huizen

Maar als Nieuw Legmeer tóch onhaalbaar blijkt, moet de gemeente de miljoenen zelf ophoesten. Dat noemen B&W in hun brief aan de raad nu een van de grootste risico’s van het plan, waar al eerder het aantal woningen van 3000 naar 3600 is opgeschroefd, net als het percentage dure huizen (van 35 naar 40 procent). De zogenaamde ‘middenhuur’, die eerst 45% zou bedragen, wordt in de plannen nu ook tot 40% verminderd. Er blijven zowel in de oude als de nieuwe plannen twintig procent sociale bouw over. Maar als de wet van de Hugo de Jonge er doorkomt dat elk nieuwbouwproject minstens 30% sociale huurwoningen moet bevatten, lukt ook dat niet. Dat zou overigens strijdig met het nu gesloten coalitie akkoord zijn dat voorziet in 20 % sociaal.

Schiphol

Als Nieuw Legmeer op niets uitdraait, wordt de grondexploitatie stopgezet, melden B&W in de brief. “Om te voorkomen dat plankosten te veel oplopen hebben wij (als extra maatregel) een reeks van tussentijdse informatie- en keuzemomenten ingebouwd, waarbij wij u op de hoogte houden van het haalbaarheids-vooruitzicht n.a.v. het bijstellen van de uitgangspunten”, schrijven zij aan de raad. Intussen vinden zij wel dat Legmeer een van de weinige plekken in Amstelveen is waar nog gebouwd kan worden op niet verboden locaties wegens de nabijheid van Schiphol.

3 REACTIES

  1. Men moet leren om andersom te denken: Schiphol mag geen overlast veroorzaken in de buurt van Amstelveen. Als Schiphol krimpt, neemt ook de woningbehoefte af.

  2. De groei komt enkel door de vele expats , die werken op de Zuidas de vele hoofdkantoren van diverse bedrijven, maar de meeste werknemers die wat te maken hebben met de luchthaven kunnen niet eens meer hier wonen vanwege de prijzen. Dit in tegenstelling tot vroeger.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.