De VVD-fractie in de gemeenteraad maakt zich zorgen over de brandbaarheid van laadpalen voor elektrische vervoermiddelen in parkeergarages en andere bergingen, blijkt uit schriftelijke vragen van raadslid Menno van Leeuwen aan B&W. De fractie wil ook dat het college mensen met een elektrische auto en zonnepanelen, maar zonder eigen oprit, tegemoet komt. Die inwoners mogen namelijk geen kabel over het trottoir laten lopen om hun auto op te laden vanaf hun laadpaal.

De zogenaamde ‘kabelgoot’ kan hier een oplossing voor bieden. De gemeente beloofde begin dit jaar daarmee een pilot, maar die is nog niet gestart. Wanneer begint de gemeente daarmee eindelijk? wil de VVD weten. Wat de VVD betreft gebeurt dat in elk geval nog dit jaar, zegt Van Leeuwen. “Wij willen dat de gemeente daar vaart achter zet, gezien de hoge energieprijzen. Het lijkt ons een praktische en relatief goedkope manier om mensen te helpen kosten te besparen.”

Bergingen

Hij wijst er ook op dat veel mensen hun elektrische auto’s, scooters en/of fietsen in parkeergarages laden of in bergingen van flats en/of kantoren. “Recente berichten in de pers laten zien dat door langdurig laden er brandgevaar kan ontstaan en dat het dagen kan duren voordat zo’n voertuig geblust is.” Van Leeuwen vraagt aan het college van burgemeester en wethouders of binnen afzienbare tijd een actieplan realiseerbaar is, dat de (brand-) veiligheid regelt van elektrische voertuigen die opgeladen worden in ondergrondse ruimten zoals (parkeer) garages, als het vigerende bouwbesluit daar niet in voorziet.

 Laadpaalklevers

Het toenemende aantal elektrische auto’s in Amstelveen maakt dat publieke laadpalen steeds vaker bezet zijn. Menno van Leeuwen: “Ons bereiken steeds meer berichten van zogenaamde laadpaalklevers. Mensen die soms dagen achter elkaar met een opgeladen auto een laadpaal bezet houden. Wij hebben aan het College gevraagd met een plan te komen om hier een eind aan te maken”. Door een maximum laadtijd per auto in te voeren kan geborgd worden, dat er zo efficiënt mogelijk omgesprongen wordt met de beschikbare infrastructuur.

Gesubsidieerd

De komende jaren wordt het in Amstelveen steeds belangrijker te werken aan een naadloze energietransitie richting duurzame bronnen, zegt de VVD. “De gemeente is zeer actief op dit vlak met het aanbieden van mogelijkheden, subsidies, etc. De VVD is hier een groot voorstander van zeker in deze tijden van hoge prijzen en leveringsproblematiek in de wereld. Een manier om inwoners hierin tegemoet te komen is het stimuleren van het gebruik van elektrische auto’s. Amstelveen kent een hoge laadpaaldichtheid, maar er komen steeds meer elektrische auto’s bij. En mensen zonder eigen oprit hebben vooralsnog geen mogelijkheid om te laden via hun zonnepanelen of de auto als accu te gebruiken voor opgewekte zonne-energie.

Brandveiligheid

De VVD, zich ook zorgen makend over de brandveiligheid van elektrische voertuigen in ondergrondse garages en bergingen, constateert dat het huidige bouwbesluit niet in goed in het blussen van dergelijke verfvoermiddelen voorziet. “Een elektrische auto die in brand vliegt is niet eenvoudig te blussen en moet soms dagen in een zogenaamde dompelbak om af te koelen”, weet Van Leeuwen. De VVD vraagt een actieplan over hoe de brandveiligheid is te waarborgen.

Pleck 4,0

In de vragen verwijst Van Leeuwen onder meer naar die van de ChristenUnie, waarop geantwoord werd dat er een ‘pilot verlengd privaat laden’ in voorbereiding was, waarbij het streven was in oktober bewoners te informeren en voor het einde van het jaar te beginnen. De VVD vraagt de toezegging dat de proef er nu van komt.

Overigens blijft het onduidelijk hoeveel elektrische wagens de gemeente zelf nu heeft en vooral waar die staan en worden opgeladen. De vierde versie van het plan voor duurzaamheid (PLECK 4.0) zou daarover duidelijkheid verschaffen, melden kringen uit de coalitie.

1 REACTIE

  1. Misschien is het handig om bij laadpaalklevers een lichtje te doen waaraan je kunt zien dat het desbetreffende voertuig opgeladen is. Dan kunnen de (buurt)conciërges of buren de eigenaar er op attenderen dat ze het voertuig eraf moeten halen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.