Bloemenveiling Royal FloraHolland in Aalsmeer is een van de partners in de gelegenheidscoalitie uit de sierteelt om alsnog de Floriade in Almere te promoten. Dit weekend rijdt de #LoveFloriade-roadtour met een rijdende kas door het land, omdat bij de sector nu – krap twee maanden voor het einde van die wereldtentoonstelling – blijkbaar het kwartje is gevallen.

In het Van der Valk Hotel Schiphol 4 vond donderdag de aftrap plaats. Behalve de veiling behoren ook Bloemen Bureau Holland en het GroenFruithuis tot de coalitie, die er een ludieke actie op nahoudt. In alle plaatsen waar Floriades zijn gehouden worden bloemen, fruit en kortingsbonnen uitgedeeld.

Scanderen

Voorzitter is de Aalsmeerder Jan de Boer, tot voor kort CEO van bloemenexporteur Barentsen, dat inmiddels door Dutch Flower Group is ingelijfd. De Boer liet tijdens de aftrap, waar de ene na de andere spreker niet verder kwam dan oppervlakkige reclame voor de expo in Almere, diverse malen door de aanwezigen ‘#LoveFloriade’ scanderen. Die hadden daar weinig moeite mee, want de Floriade was de meesten lief. Ook al kampt de editie in Almere met enorm tegenvallend bezoek en een tekort van vele tientallen miljoenen euro’s (die door de inwoners van die gemeente moeten worden opgehoest), vindt presentator Ivo Putman van De Grote Tuinverbouwing (een van Rob Verlinden overgenomen tv-programma) dat er over tien jaar een volgende moet komen. Wat hem betreft moet nu het ‘positieve’ gaan overheersen.

Te laat

Dat vindt ook Jan de Boer van wie niets dan promotie voor de expo kwam. Nou ja, hij betreurde het dat het weinig buitenlanders komen, hoewel dat nooit anders is geweest. Driekwart kwam altijd uit Nederland (eenzelfde percentage dat op Keukenhof, jaarlijkse presentatie van het Nederlandse product, buitenlands is). “Dat over tien jaar weer een Floriade moet komen, staat voor mij vast”, zei Putman.

De Boer vindt trouwens dat zijn eigen sector het in de afgelopen jaren af heeft laten weten. Tot de vele sprekers behoorde ook Marco van Zijverden, voorzitter van de Adviesraad van de Floriade een voormalig CEO van Dutch Flower Group. Hij zei onder meer dat de wereldtentoonstelling een leuke en interessante bijdrage levert aan het ‘vergroenen’ van steden.  Er staan volgens hem tal van door de diverse landen ingezonden duurzame paviljoens, want duurzaamheid is het centrale thema van de Expo.

Positief

Voor Jan de Boer is wel duidelijk dat de sierteelt eerder had moeten beginnen met het in de armen sluiten van en bijbehorende promotie voor de Floriade. Bij de aftrap was ook Hans Bakker, de zevende directeur van de Floriade in Almere aanwezig. Beiden vinden dat de expo een prachtig park heeft opgeleverd. Maar de kritiek op de uitgaven is huizenhoog. Daarvoor was bij de aftrap van de ludieke actie, waarbij de landelijke media het lieten afweten (alleen een deel van de vakpers was er), geen ruimte. Het moest positief blijven. Met voornamelijk medestanders onder de aanwezigen was dat ook geen probleem.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.