Een piepkleine brandblusser voor in wezen onblusbare branden in elektrische auto’s schijnt van 2024 af verplicht te zijn. Het blussen van elektrische auto’s is ontzettend moeilijk en ondergrondse parkeergarages lopen een enorm gevaar, dat oploopt naarmate er meer van die auto’s komen, een groei die de gemeente overigens toejuicht. Maar van de gemeenteraad reageerde alleen de VVD van alle twaalf fracties op het door amstelveenblog.nl aangesneden gevaar, dat bijvoorbeeld in lokale parkeergarages ontstaat.

De plaatselijke politiek is blijkbaar op geen enkele wijze geïnteresseerd in de veiligheid van inwoners, al zegt zij van wel, maar alleen in de marktwaarde van door de diverse partijen aangereikte idealismen.

Duurzaam

En die zijn natuurlijk voor het D66 van wethouder Floor Gordon van o.a. Duurzaamheid primair het zo snel mogelijk elektrisch maken van het gemeentelijke wagenpark. Over de gevaren daarvan heeft zij het niet en de gemeenteraad volgt haar door dik en dun. En daarmee de andere wapenfeiten van de Democraten, zoals Onderwijs.

De nieuwe brandblusser is volgens het blad Autoweek de kleinste ter wereld om de elektrische auto veiliger te maken, want eenmaal in brand gevlogen blijken die vrijwel onblusbaar. Het tv-programma Kassa besteedde en diverse uitzendingen aan, maar de lokale politici sliepen rustig verder. Nou ja, de VVD schijnt er vragen over te gaan stellen, maar de vraag is wanneer de coalitie dat toelaat. “Zelfs wanneer ze (die in brand gevlogen auto’s, red.) langer dan een dag worden ondergedompeld in water zijn de branden soms nog niet geblust”, meldt Autoweek.

Daar moet de minuscule glazen ampul, het kleine blusapparaat, verandering in gaan brengen. Die is van heel dun glas gemaakt en gevuld met een bruine vloeistof, de E-Bulb. Het is van Duitse makelij en er worden dagelijks een half miljoen exemplaren van gemaakt, vooral t.b.v. sprinklerinstallaties in ondergrondse parkeergarages, zoals men die vindt onder de Bankrastoren, waarvan eigenaar Rijsterborgh amstelveenblog.nl toevertrouwde dat die wel ‘een dingetje’ had, toen het medium op het gevaar van de toenemende elektrische auto’s en de laadpunten in de garage wees. Maar in Amstelveen staan meer garages, ook ondergrondse bij door VVE’s beheerde flatgebouwen.

Accu

De nieuwe toepassing van het blusapparaat wordt volgens de Duitse firma Job in accu’s van elektrische auto’s gemonteerd om brand daar te voorkomen. Overigens zijn er daarvan alleen nog prototypes, die worden getest.

Een accubrand in een elektrische auto kan oplopen tot meer dan duizend graden, terwijl de ampul moet barsten bij 165. Om dan de veiligheidsschakelaar te activeren. “Bij deze temperatuur beginnen accu’s te ontbinden en ontsnappen er gassen”, weet Autoweek. Zonder die schakelaar, een mankement in de hedendaagse generatie elektrische auto’s, ontstaat wel brand in de accu. Met doorgaans dramatische gevolgen, want blussen kan dan niet meer. Er zijn verscheidene Nederlanders die de ellende meemaakten. Maar kennelijk nog geen Amstelveners, dus slaapt de lokale politiek verder, om wakker te worden als het leed is geschied. Duurzaam, dat wel…

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.