Van 30 mei tot en met 1 juni vonden de Burgerschapsdagen plaats op het Keizer Karel College, waarbij de leerlingen uit 3vwo zich drie dagen lang onderdompelden in de geschiedenis en cultuur van Europa en streden om de Europacup. Klas 3technasium3 ging er uiteindelijk met deze prijs vandoor.

Op 1 augustus vorig jaar trad de nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs in werking. De overheden van de Europese Unie vinden bevordering van de verbinding met en participatie in de samenleving van groot maatschappelijk belang.

Waarden

Ook het Keizer Karel College zegt daar waarde aan te hechten en er naar te streven haar leerlingen op te leiden tot wereldburgers, die zich verbonden voelen met de wereld om hen heen, veraf is en dichtbij. Vandaar deelname aan burgerschapsdagen, die dit jaar in het teken van normen en waarden, actief burgerschap en sociale cohesie stonden.

Tijdens die dagen buigen leerlingen uit 3vwo zich drie dagen over de vraag wat het betekent het burger te zijn in Europa nu en vroeger, voor de val van het IJzeren Gordijn. Op maandag zochten zij naar de waarden van Europa en die van henzelf. Ze maakten contactadvertenties en campagnefilmpjes om erachter te komen waar verschillende Europese landen voor staan en ook zij zelf voor staan.

Cruciale rol

Op de tweede dag deden de leerlingen onderzoek naar hoe de maatschappij eruit zag in DDR-Duitsland. Met posters en presentaties lieten de leerlingen zien wat ze geleerd hadden. Zij kwamen tot de conclusie dat burgers altijd een cruciale rol hebben gespeeld bij het in stand houding van de samenleving, meldt de school.

Tijdens de derde en laatste Burgerschapsdag, die niet geheel toevallig samenviel met de Dag van Europa op 1 juni, maakten de klassen promotie voor een (minder bekend) Europees land. Ze onderzochten hierbij onder andere de cultuur, showbizz, taal en technologische prestaties die typerend zijn voor het betreffende land. Met behulp van hedendaagse promotiemiddelen (TikTok, vlogs, Spotifylists, modeshows, strips en podcasts) ontwikkelden zij tentoonstellingen waarmee ze hun bezoekers de ultieme landenexperience gaven.

Winnaar

Een jury, bestaande uit vier Junior Ambassadors, beoordeelde de tentoonstellingen op basis van originaliteit, manier van presenteren en samenwerking. Klas 3technasium3 wist de bezoeker er het best van te overtuigen dat zij zich daadwerkelijk in Ierland bevonden, en zij werden de winnaars van de Burgerschapsdagen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.