Tot teleurstelling van vooral wethouder Floor Gordon, maar eigenlijk van heel het college van B en W, komen er toch geen 2500 studentenwoningen in Kronenburg, als aanvulling op de campus Uilenstede. De gemeenteraad had daarvoor een bestemmingsplan vastgesteld, maar daardoor haalde de Raad van State een streep. Namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tekende de Inspectie Leefomgeving en Transport daar een proces aangespannen, want het wilde dat de gemeente zich gewoon aan het LIB (Luchthavenindelingbesluit Schiphol) hield.

Er was van het Ministerie geen ‘Verklaring van Geen bezwaar’ gekomen en ook de Wet luchtvaart is volgens de RvS niet veranderd. De RvS oordeelde dat de beperkingen voor een gebied rond Schiphol blijven bestaan. Wethouder Floor Gordon zei in de gemeenteraad dat niet duidelijk is wat de gevolgen voor de bouw in Kronenburg zal zijn.

Procedure

Die wijk mag volgens haar niet verloederen, nu steeds meer kantoorpanden leeg staan. Volgens haar kan de minister alsnog de gewenste verklaring afgeven, waardoor de zaak door kan kan. Of er moet andere wetgeving komen. Zij vindt dat de RvS er een vooral ‘procedurele’ uitspraak deed door zich aan de wet vast te houden en niet te luisteren naar de argumenten van de gemeente, onder meer op het gebied van geluid en gezondheid. Bovendien voert zij aan dat de wetgeving iets ruimer was geworden. Woningbouw voor mensen die er blijven wonen iets iets anders dan studentenhuisvesting die een tijdelijk karakter heeft, net als de vele hotels in de wijk.

7 COMMENTS

  1. Waarom moeten de aanwezige universiteiten steeds maar groeien? Een heleboel studies kun je ook gewoon in Friesland of Zeeuws-Vlaanderen doen of zijn die gebieden alleen goed voor hopeloze bijstandtrekkers, zoals de gemeente duidelijk uitstraalt?

  2. Politici hebben in het algemeen veel moeite om hun ongelijk toe te geven. Of beter gezegd, ze kúnnen het gewoon niet. En in het geval dát ze in het ongelijk gesteld worden -en in dit geval een draai om de oren krijgen van de Raad van State-, dan treedt automatisch het verdedigingsmechanisme in werking waaruit moet blijken dat ze volgens hen toch wel een beetje gelijk hebben. Dan is het opeens een ‘procedurele’ uitspraak (Ja, wat dacht je dan!) en wordt er een hoop kabaal gemaakt en verontwaardiging geacteerd. Het zou zo uit een draaiboek kunnen komen.

    Feit blijft dat men 9 jaar hier mee bezig is geweest. Dat 9 jaar lang duidelijk was wat de uitkomst zou zijn. En dat hieraan 9 jaar lang belastinggeld is besteed.

  3. Inderdaad een wonderlijk verhaal van wethouder Gordon. Dacht zij nu heus
    – dat de RvS iets anders had kunnen doen dan zich houden aan de wet?
    – dat zij die wet met haar argumenten opzij kon zetten?
    – dat de RVS niet wist dat die wet inmiddels was verruimd?
    – dat het hoogste rechtscollege bestuursrecht zich niet heeft gebaseerd op de meest recente wet?

  4. Het project werd niet alleen gesteund door Amstelveen maar ook door de provincie, DUWO en de VU. En ook door het ministerie van binnenlandse zaken waar de minister van wonen zetelt. Best wonderlijk dat de inspectie leefomgeving die onder verkeer en waterstaat valt dan tegen is. Zal de verhouding tussen de ministers de Jonge en Harbers geen goed doen!
    Men roept wel dat het oplossen van de wooncrisis eerste prioriteit is, maar dat zie je hier net terug.

    • Ook de provincie, DUWO, de VU en het ministerie van binnenlandse zaken wisten dat een verklaring van geen bezwaar nodig was en de kans nihil dat die zou worden afgegeven. Al die instanties lieten kennelijk de gemeente voorgaan in de strijd, maar ze wisten donders goed hoe de vork in de steel zat en zit.

      Overigens speelde ten tijde van de plannenmakerij een hele andere wooncrisis. Namelijk die van hypotheken die onder water stonden en huizenbezitters die de wanhoop nabij waren omdat ze hun huis niet konden verkopen.

  5. Het is goed dat er een inspectie leefomgeving is, maar omdat die onder het ministerie van verkeer en Waterstaat valt, wegen de belangen van Schiphol zwaarder dan die van gezondheid en geluk van bewoners. In dit geval vallen die samen, maar dat geldt verder niet in de wijde omtrek van de luchthaven die veel te groot is geworden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.