De eerste bomen langs het tracé van de vernieuwde Amstelveenlijn zijn deze week geplant. Aannemer Jos Scholman plaatst de komende periode 215 bomen langs de tramlijn. Wethouders Rob Ellermeijer (Verkeer en Vervoer) en Floor Gordon (Groen) plantten donderdag namens een boom bij de Eleanor Rooseveltlaan.

Wethouder Ellermeijer: “Dit is één van de laatste werkzaamheden van het Amstelveenlijn project. Het grote werk is gedaan; de tram is volledig vernieuwd, de ondergrondse kruisingen zijn in gebruik en nu kunnen we de omgeving weer de groene uitstraling geven die zij verdient.”

Variatie

Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren worden volgens hem binnenkort de laatste aanpassingen aan de rotondes uitgevoerd en is de gemeente nog met de Vervoerregio in overleg over het beperken van de uitval op lijn 25.

“Het moment is hier om het groen in ere te herstellen,” zei wethouder Gordon. “Er komt een variatie aan verschillende soorten boomsoorten en bosplantsoen. We willen de omgeving zoveel mogelijk in oude glorie herstellen.”

De gemeente koos voor verschillende boomsoorten zoals iepen, eiken, berken en kastanjes. Maar ook meidoorn, veldesdoorn, els, haagbeuk, berk, hulst, liguster, vuilboom, lijsterbes en Gelderse roos. Gordon: “Natuurlijk hebben sommige bomen nog even nodig om volwassen te worden. We laten de natuur haar werk doen.”

Elf iepen die eerder wegens de werkzaamheden aan de A9 zijn uitgegraven, kregen in maart al een nieuwe bestemming bij de Eleanor Rooseveltlaan en de Sportlaan. Ook zijn de bermen langs de Beneluxbaan verschraald met zand, zodat het typische Amstelveense bermmengsel hier kan floreren met een variatie aan bloemen en kruiden.

Input bewoners 

In januari hield de gemeente twee digitale informatiebijeenkomsten voor omwonenden van de kruispunten Sportlaan en Zonnestein/Kronenburg. Op verzoek van de bewoners zijn toen enkele aanpassingen in het plan doorgevoerd. De aanwezigen van deze avonden waren ook uitgenodigd voor de symbolische plant namens de gemeente.

5 COMMENTS

  1. Wat een propaganda maken de wethouders weer. De problemen met de Amstelveenlijn zijn er net als toen met Metro51 er waren, en dat na een slordige 400 miljoen euro over de balk te hebben gegooid en het schrappen van de directe verbinding. Amsterdam heeft zich behoudens Buitenveldert daarmee wel van een probleem afgeholpen want het probleem is nu vooral Amstelveens (D66 maakt er zich nu de verkiezingen in aantocht zijn ineens druk over).

    En de domme bouw mbt verkeersveiligheid en een wethouder Ellermeijer die eerst propaganda liep te maken over de Amstelveenlijn over hoe veilig alles wel niet is, terwijl het bij een spatje regen echt gevaarlijk is voor fietsers door de beslagen glasplaten…

  2. In het kader van de transparantie heb ik heb in deze klimaat-en milieu gekke maatschappij slechts één vraag: hoeveel bomen zijn gekapt t.b.v. de “Amstelveenlijn” en hoeveel zijn er teruggeplaatst?

  3. Ze hadden die hele Amstelveenlijn omhoog moeten tillen met eronder vrije busbanen, net afslagen naar de wijken. Het Oost-West verkeer had op grondniveau onder de tramviaduct kunnen gaan.

    De Beneluxbaan had met op-en afritten aangesloten moeten zijn op A10 en A9 ipv de te smalle KK-weg, die nu een Noord-Zuid verbinding is geworden waarvoor die totaal ongeschikt is.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.