De tentoonstelling ‘Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution’, die zondag is afgesloten, trok 77.000 bezoekers naar het Cobra Museum, van wie 5000 Amstelveners. Dat overtrof volgens de directie elke verwachting. De expositie van werken van de Mexicaanse kunstenaars ging 5 juni open, na de lange lockdown.  De bezoekers kwamen uit heel Nederland, liefhebbers van jong tot oud, een uitverkochte catalogus, 11.000 downloads van de audiotour en drukbezochte lezingen en rondleidingen.

Wegens de geldende corona-restricties heeft het Cobra Museum extra avondopenstellingen aangeboden. Het museum was elke dag geopend van 10.00 tot 22.00 uur. In het begin was dat wennen voor het publiek, maar in de laatste weken waren ook de avondsloten veelal uitverkocht, zegt het museum. De avondopenstellingen waren mogelijk dankzij een bijdrage van het Kickstart Cultuurfonds.

Digitaal bereik

Door de restricties vond het Cobra Museum het van belang liefhebbers ook buiten de museummuren te bereiken. Op donderdag 27 mei werd de online opening door 1.808 mensen bijgewoond. Met de videoregistratie van deze talkshow, een online curatorial tour, do it at home Frida workshops bereikte het museum nog eens duizenden geïnteresseerden. Tweemiljoen mensen lazen online, in de krant of in hun favoriete magazine over de tentoonstelling of men zag of hoorde programma’s op radio en tv waarin de tentoonstelling werd genoemd, meldt het museum.

Vele nieuwe bezoekers

Uit het publieksonderzoek blijkt dat, behalve de vijfduizend 5.000 Amstelveners, kwamen er 20.000 Amsterdammers en bijna 50.000 bezoekers uit de rest van Nederland en de wereld kwamen. Meer dan de helft van de bezoekers was Museumkaarthouder (44.000) en 8.700 VriendenLoterij VIP-KAARThouders en hun introducés. Elfduizend bezoekers waren jonger dan 40 jaar en dat zorgde voor een divers publiek op zaal en bij symposia, lezingen en events, constateert de directie. Bijna 30.000 bezoekers maakten gebruik van het openbaar vervoer en shared mobility om het museum te bereiken.

Economische impuls

Volgens het museum is Amstelveen door de tentoonstelling weer tot leven gekomen met de heropening van het openbare leven. Samen met Visit Amstelveen, amsterdam&partners en de MRA heeft het museum zich sterk gemaakt om zoveel mogelijk bezoekers naar Amstelveen te trekken, zegt het. De feestelijke citydressing werd ook door ondernemers omarmd en er werd mooi aanbod gerealiseerd met Cinema Amstelveen, Participe, de Bibliotheek Amstelland, P60 en Museum JAN. Met de vele bezoekers uit binnen- en buitenland gaf het Cobra Museum de omgeving een economische impuls van ruim viermiljoen euro, meldt de directie. ‘De samenwerking tussen lokale partijen wordt duurzaam voortgezet.’

2 REACTIES

  1. Heeft het Cobra nu ook voldaan aan de door haar zelf opgestelde financiële verwachtingen dit jaar, want de laatste jaren ging het wel bergafwaarts.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.