Ter bevordering van de verkeersveiligheid op de Sportlaan treedt de gemeente in overleg met de daaraan liggende scholen: Amstelveen College, Hermann Wesselink College (HWC) en de International School of Amsterdam. Het is ’s morgens en als de scholen uitgaan een wirwar van auto’s. De gemeente en gesprekspartners bekijken of het mogelijk is de starttijden te variëren.  

De drie scholen bevinden zich op een steenworp afstand van elkaar. “Als alle leerlingen op dezelfde tijd op school moeten zijn zorgt dit voor een enorme drukte en dat heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid“, zegt wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer). “Door de starttijden aan te passen wordt de verkeersdrukte minder en dat bevordert de verkeersveiligheid in het gebied.”

Niet makkelijk

De scholen voelen zich ook verantwoordelijkheid en denken na over oplossingen. “Maar het is voor middelbare scholen niet heel makkelijk om begin- en eindtijden te wijzigen”, zegt Bert Kozijn van het HWC.

Nationaal Programma Onderwijs bracht voor het Amstelveen College en het HWC (tijdelijk) de mogelijkheid een ander lestijdenrooster in te zetten om onderwijs op maat aan te bieden.

“Dat hebben we gedaan. Zo konden we een maatschappelijk probleem koppelen aan de invulling van het Nationaal Programma Onderwijs”, zegt Anke de Peuter van het Amstelveen College. De geboden oplossing is een tijdelijke oplossing. Beide scholen hebben uitgesproken hun lestijdenrooster over een halfjaar te evalueren en dan vervolgens te kijken wat de volgende stap is.

Eerdere maatregelen

De gemeente nam eerder ook al maatregelen om de verkeerssituaties rond scholen te optimaliseren. “We zien dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar ook dat het aantal leerlingen toeneemt”, zegt Ellermeijer. “Nadat in 2019 de eerste aanpassingen zijn uitgevoerd, zijn vorig jaar op basis van vastgestelde richtlijnen aanpassingen doorgevoerd rond scholen.”

B en W hebben de richtlijnen in januari 2020 vastgesteld voor de gebieden rond scholen, ook wel schoolzones genoemd. “Het doel van dit beleid is om duidelijke voorschriften te hebben voor een verkeersveilige schoolomgeving, zowel voor de 30 km/u-wegen als de 50 km/u-wegen, in het bijzonder op plekken waar veel kinderen oversteken”, legt Ellermeijer uit.

Richtlijnen

In de richtlijnen wordt onder meer voorgeschreven dat het woord ‘school’ of ‘schoolzone’ is aangebracht op de weg. Ook zijn er adviessnelheden. Op 30 km/u-wegen is de adviessnelheid 15 km/u. Op 50 km/u-wegen is de adviessnelheid 30 km/u, dit in combinatie met een waarschuwingsbord voor overstekende kinderen.

3 REACTIES

  1. De inzet van bussen op die schooltijden zou ook al heel wat kunnen schelen. En voor de rest handhaven met ook boetes voor scholieren, want hoe die zich gedragen is ook niet alles.

  2. Bussen in de woonwijken waar scholen staan?

    Een betere maatregel lijkt mij een maximum snelheid van 20 km die ook wordt gehandhaafd. Dat laatste is een probleem in onze neoliberale gemeente van vrijheid ten koste van anderen.

    • Vele vo scholen staan (vlakbij) aan doorgaande wegen waar al bussen rijden en dat geldt zeker voor de vo scholen die in dat stukje staan genoemd. Deze zijn goed bereikbaar met het ov.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.