Huurders kunnen weer terecht op het spreekuur van !WOON, de organisatie die hen helpt als ze problemen hebben met hun verhuurder. Wegens coronaregels moest dat spreekuur maandenlang in de ijskast, maar kan men er weer binnen lopen op dinsdagen in Wijkcentrum Alleman, tussen 13.00 uur en 14.30 uur. Op woensdagen kunnen mensen terecht in De Bolder tussen 15.30 uur en 17.00 uur.

Wethouder Rob Ellermeijer, die destijds het spreekuur in Alleman (waar het begon) opende, juicht toe dat men weer de adviezen van !WOON fysiek kan vragen. “Het inloopspreekuur helpt huurders om laagdrempelig onafhankelijk advies te krijgen bij een probleem.”

Telefoon

Toen het spreekuur was gesloten, moest de dienstverlening wel via telefoon of digitaal gaan. Fysieke afspraken waren nog wel mogelijk, maar alleen op afspraak. Sinds dinsdag 14 september kan iedereen ook weer zomaar naar binnen lopen bij de inloopspreekuren in Alleman en de Bolder.

De gemeente ging in maart 2019 een overeenkomst aan met !WOON om huurders in Amstelveen te ondersteunen. Huurders kunnen terecht bij !WOON als ze problemen hebben met hun verhuurder, maar ook met algemene vragen over wet- en regelgeving. Vorig jaar waren er 1.260 contacten tussen !WOON en huurders. Tussen maart 2019 en eind 2019 waren dat er 995. “De huurdersondersteuning voorziet overduidelijk in een behoefte”, zegt Ellermeijer.

Drempels

!WOON is blij dat de spreekuren weer gewoon op inloop open kunnen, zegt Sabri El Ballouti van !WOON. “De door corona opgeworpen drempels kunnen we weer weghalen. Ondanks de covid-barrières hebben we, in het achter ons liggende eerste halfjaar toch al meer dan 700 contacten gehad met inwoners van Amstelveen. We hopen dat mensen ons vanaf nu nog beter weten te vinden.”

Betaalbaarheid

De meeste vragen gaan over de huurprijs en/of bijkomende kosten. Huurders zijn ongerust over de betaalbaarheid van de huurwoning en maken zich soms zorgen over de toekomst, vooral als het inkomen of pensioen niet evenredig meestijgt met de huurprijs. Door de coronacrisis zagen sommige huurders hun inkomsten wegvallen, of hun werk verplaatst worden naar een ander land. Hierdoor nam het aandeel vragen over het beëindigen van de huurovereenkomst en het terugkrijgen van de waarborgsom toe.

Stichting !WOON heeft jarenlange ervaring met het ondersteunen van bewoners en bewonersgroepen. !WOON is bereikbaar via amstelveen@wooninfo.nl of telefoonnummer: (020) 523 01 60. Meer informatie via www.wooninfo.nl/contact/amstelveen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.