De toenmalige griffie van de gemeenteraad kondigde jaren geleden al de overgang van papier naar digitaal aan, maar de gemeente zegt nu in dat spoor goed op weg te zijn.

Met het zogenoemde programma Digitale Transformatie 2019-2022 zegt zij de dienstverlening aan inwoners en bedrijven verder te willen verbeteren. Degenen onder hen die digitaal niet zo mee kunnen, hebben pech gehad. Overigens bedient de gemeente zich voor externe communicatie ook nog steeds van speciale pagina’s en columns in huis-aan-huisbladen.

Beter

Maar digitaal houdt volgens de gemeente een verbetering voor ondernemers en inwoners in. Onder meer is er een nieuw online klantcontactcentrum. “Inwoners en klanten worden als ze bellen nu warm doorverbonden met andere afdelingen”, zegt de gemeente. “Dat betekent dat de klantgegevens meteen in beeld zijn zodat de beller niet opnieuw zijn verhaal hoeft te doen.”

Belastingen

De gemeentelijke website is volgens de lokale overheid toegankelijker geworden, met o.a. meer Engelstalige pagina’s voor internationale inwoners. En ook is de website Belastingen verbeterd, voegt zij er aan toe. “Men kan online meer belastinginformatie raadplegen, belastingproducten aanvragen en er zijn meer mogelijkheden om online te betalen. Ondernemers kunnen hun belastingzaken nu online afhandelen.”

 Sneller door corona

Corona gaf een grote impuls aan het digitaliseren van werkprocessen op het raadhuis, zegt de gemeente. Omdat vrijwel iedereen van huis moest kunnen werken, zijn ruim honderd werkprocessen gedigitaliseerd, zoals het aanvragen van een uittreksel en het doorgeven van een verhuizing. Maar ook het aanvragen van de in deze tijd zo belangrijke MKB-noodlening en de door het Rijk bedachte  tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) verlopen digitaal.

Bouwarchief

Het bouwarchief wordt op dit moment gedigitaliseerd om te zorgen dat inwoners op ieder gewenst moment thuis dossiers kunnen inkijken en in de toekomst sneller bouwvergunningen kunnen aanvragen. Zover is het overigens nog niet. Vorig jaar werd zo’n dertig procent. De overige zeventig procent komen de komende twee jaar aan de beurt, belooft de gemeente. Het totale bouwarchief strekt zich in totaal uit over 750 meter.

Veilig

Omdat zij veel persoonlijke informatie van inwoners heeft, zijn volgens de gemeente alle interne en externe informatieprocessen doorgelicht en geregistreerd, om te voldoen aan de AVG. Zij zegt dat de controles daarop in de afgelopen jaren “steeds succesvol” zijn geweest.

In het kader van de digitale transformatie wordt het de komende twee jaar mogelijk van belangrijke levensgebeurtenissen – zoals geboorte, huwelijk of overlijden – digitaal aan te geven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.