Een kleine wijkbus in Kostverloren en Bankras-Noord, bemenst door vrijwilligers, is kansrijk. Dat blijkt uit gemeentelijk onderzoek, waarop door de gemeenteraad via diverse moties is aangedrongen. Het ging daarbij om fijnmazigheid in het openbaar vervoer en aanvullend sociaal vervoer.

Onder bewoners bestaat belangstelling voor een kleine bus met vaste route en dienstregeling. De gemeente onderzoekt ook de inzet van een elektrische taxidienst (Smobmax) in gebieden waar veel senioren wonen en de afstand tot ov-haltes groot is.

OV-Chipkaart

Overigens is een langere buslijn bepleit door voorzitter Ben Jonker van het wijkplatform Bankras-Kostverloren. Die zou alle belangrijke punten, zoals zieken- en raadhuis, met elkaar moeten verbinden. Ook de wijkbus zou moeten gaan rijden van en naar Ziekenhuis Amstelland en aansluiten op haltes van hoogfrequent openbaar vervoer, zoals R Net buslijn 300 en twee haltes van de Amsteltram. In de wijkbus kan waarschijnlijk worden betaald met de OV-chipkaart. De plannen worden nu verder uitgewerkt. Maar omdat het een kleine bus is, kan deze pas gaan rijden als de coronamaatregelen worden versoepeld.

Smobmax

Een andere optie voor aanvullend vervoer die nog in de oriënterende fase is, is de ‘Smobmax’, een kleine elektrische auto die bewoners binnen de wijk verplaatst, bijvoorbeeld naar een supermarkt of bushalte. Dit vervoer wordt van tevoren telefonisch of via een app besteld. De – volgens de gemeente lage –  ritprijs is nader te bepalen.

Vrijwilligers

Het is wel de bedoeling dat voor beide systemen vrijwilligers worden ingezet. Een aantal inwoners heeft volgens de gemeente al gemeld als zodanig actief te willen zijn op de wijkbus. De haalbaarheid van de Smobmax is ook van de vrijwillige hulp afhankelijk, alsmede van de belangstelling binnen de doelgroep. Beide worden komende maanden verder onderzocht. Afhankelijk van de resultaten denkt de gemeente aan een pilot in één wijk in Amstelveen.

Vervolg

Wanneer kan worden gestart met de wijkbus hangt af van de versoepeling van de coronamaatregelen. Mogelijk biedt de introductie van dit soort aanvullend vervoer een vliegwiel voor andere wijken, zegt de gemeente. Als de wijkbus Kostverloren en mogelijk de Smobmax hun intrede hebben gedaan, onderzoekt zij aanvullend vervoer in / van / naar het Oude Dorp en omgeving, waar ’s avonds en op zondagen geen openbaar vervoer rijdt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.