De definitieve eindhalte van de nieuwe Amsteltram (Lijn 25) aan de Schönberglaan bij Station Zuid kan door de vertraging bij het project Zuidasdok nog niet in gebruik genomen worden. De Vervoerregio Amsterdam en project Zuidasdok onderzoeken de mogelijkheid om op korte termijn een tijdelijke eindhalte voor Lijn 25 te realiseren net ten noorden van de A10 en aan de noordkant van Station Zuid. De gemeente Amstelveen staat positief tegenover deze oplossing.

Volgens wethouder Rob Ellermeijer (Vervoer) is er intensief contact tussen de verschillende partijen over de eindhalte van Lijn 25. “Er zijn verschillende opties bekeken om de tijdelijke overstap voor reizigers zo comfortabel mogelijk te maken.”

A10

De gewenste tijdelijke oplossing ten noorden van de A10 is vergelijkbaar met de uiteindelijke halte aan de Schönberglaan. Daarmee zou, zolang het Zuidasdok nog niet gereed is, de tijdelijke eindhalte direct naast de ingang van Station Zuid komen te liggen. De voorziene problemen bij de halte Strawinskylaan worden zo opgelost.

Extra halte

Voorlopig kunnen reizigers uitstappen bij de halte Strawinskylaan. Daarnaast is er een extra halte bij de Parnassusweg toegevoegd om de overstap voor treinreizigers te verbeteren. De Vervoerregio Amsterdam verwacht in het voorjaar van 2021 een besluit over de mogelijke aanleg van de tijdelijke halte te nemen.

Kijk voor meer informatie op https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieuws/eindhalte-lijn-25-op-station-zuid-stapsgewijs-naar-definitieve-situatie/

3 REACTIES

  1. Bijzonder toch hoe men ineens enkele dagen voor de officiele start van Tram 25, bedenkt ow wacht het is niet zo handig zo ver lopen. Die tijdeljike situatie zou wel eens tot 2036 kunnen duren, dan pas is Zuidasdok klaar. Dat is dus ’tijdelijk’ in poltiek jargon.

    Maar goed dit wist men al sinds het aanlegbesluit zowat dat het geen enkele zekerheid wanneer tram25 op de te bouwen schonenberghalte kan komen. Ben benieuwd of en hoe lang het zal duren voor er dan dus een dichterbij het station zuid zal komen.

    Ondertussen snap ik niet goed hoe tram5 en tram25 (eindhalte op een doorgaand spoor voor tram5?) op de strawinskylaan gaat werken, want die zitten elkaar behoorlijk in de weg daar.

  2. “Vertraging bij het project Zuidasdok.” Nee toch? Dat hoor ik voor het eerst.

    De afstand tussen de bushaltes en de metro (de overstap, dus) is even knullig als schandalig. Wat zijn dat voor mensen die zoiets durfden, konden en mochten verzinnen, het lieten uitvoeren en het – ondanks alle klachten – jarenlang ongewijzigd lieten bestaan zonder ontslagen te worden?

    • En aan de andere kant geeft men bergen geld uit aan de transitie. Dat helpt veel als men het ov steeds maar slechter en slechter maakt. Eerst het verdwijnen van diverse buslijnen en haltes, waardoor de aanlooptijden langer worden en nu “plotseling” dat uitstel van een vlotte overstap op zuid. De mensen rennen zo weer naar hun auto.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.