Van de Salamander moet geen snelweg dwars door een woonwijk worden gemaakt, dankzij opheffing van de bussluis. Nadat die boodschap in vijf inspraak-sessies in het Noorddamcentrum had geklonken bood een delegatie van Bovenkerkers die, voorzien van driehonderd handtekeningen, dinsdag verkeerswethouder Rob Ellermeijer aan (foto). De bewoners van Salamander vrezen onder meer gevaar voor kinderen. Het CDA stelde inmiddels schriftelijke vragen over het verkeersbesluit aan de wethouder.

Ellermeijer zei dat het besluit wordt heroverwogen in het raadhuis. Het gaat er volgens hem primair om dat de veiligheid in Bovenkerk omhoog gaat, door geen doorgaand autoverkeer over de Noorddammerlaan naar de Legmeerdijk meer toe te staan.

Rob Ellermeijer met handtekeningen

‘Knip’

Daarom komt er een ‘knip’ in de weg, in de vorm van een bussluis voor de Urbanuskerk. Zo kan wel het openbaar vervoer er door, maar verder alleen bestemmingsverkeer. Maar om te voorkomen dat men de kleine straatjes in Bovenkerk gaat gebruiken als sluiproute heeft de gemeente van Salamander een doorgaande weg gemaakt. Dat is tegen het zere been van honderden Bovenkerkers, legde Erik Bakker, zelf aan de Legmeerdijk wonend, nog maar eens uit.

Randvoorwaarde

De wethouder noemde het opheffen van de bussluis op Salamander een ‘randvoorwaardelijke maatregel’ die voortkwam uit de voornaamste maatregel: Het behoeden van Bovenkerk voor meer verkeersongelukken en het daar rustiger te maken. Dat is de hoofdmaatregel, zei Ellermeijer. “We moeten onderzoeken wat de impact van de randvoorwaardelijke op de hoofdmaatregel heeft”, zei hij.

Besluit

Voorafgaande aan de overhandiging vielen de lijst met handtekeningen op straat. Bovenkerkers hopen dat het niet symbolisch is…

De delegatie kreeg hoop, want de wethouder, die meldde dat voorafgaande aan het verkeersplan de draagkracht van de bewoners was gepeild, twijfelde ook over de u gekozen oplossing voor Salamander. “Ik kan niet vooruitlopen op de besluitvorming, maar heb wel begrepen dat er veel weerstand is tegen wat wij nu bedacht hebben voor de Salamander”, zei hij. “Misschien zijn die sommige randvoorwaardelijke maatregelen niet goed.” Ellermeijer onderstreepte dat volop inbreng van de Bovenkerkers door de gemeente op prijs wordt gesteld voordat men een besluit neemt.”

Volgens de gemeente kiest de helft van her verkeer voor de Beneluxbaan om op de Legmeerdijk te komen en de andere helft voor Salamander. Daar ziet men die toename van het gemotoriseerde verkeer niet zitten. De bewoners verwachten dat ontsluiting vab Salamander tot gevolg heeft dat de ruim 7.000 auto’s, die nu hard over de Legmeerdijk-Noorddammerlaan rijden, voortaan de ontsloten route zullen nemen.

Kinderen

Uit het zuidelijk deel van Bovenkerk naar de speeltuin aan de Salamander en die (met kinderbad) in het Urbanuspark moeten kinderen oversteken, redeneren de omwonenden. En zij voegen er aan toe dat uit de speeltuin aan de Salamander geregeld een kind achter een bal aan rent, de weg op. Ook komen zij uit het noordelijke deel van Bovenkerk naar basisschool De Westwijzer. Ook wijzen bewoners er op dat als automobilisten vanaf de Legmeerdijk via de Salamander de Noorddammerweg willen bereiken, ze twee keer een druk bezocht fietspad over moeten steken en bij het kruispunt met de Zetterij  al verschillende ongelukken zijn gebeurd.

CDA

Fractievoorzitter Pier Rienks van het CDA in de gemeenteraad heeft in schriftelijke vragen laten blijken zich zorgen te maken over de situatie.  “Voor zover wij weten is de nu voorgestelde variant (met opheffing van de bussluis op Salamander, red.) nooit genoemd in de communicatie naar bewoners over de plannen om de verkeersdruk op de N-L te verlagen. Zij is ook geen onderdeel geweest van het uitgevoerde draagvlakonderzoek. Voor zover wij weten is deze variant ook niet op een andere manier besproken met direct belanghebbenden”, zegt het CDA.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.