In de stromende regen heeft wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer vrijdagmiddag samen met haar het kunstwerk van Margot Berkman onthuld op het vernieuwde Keizer Karel Plein. Hij deed dat te midden van veel omwonenden, die met hun verhalen een bijdrage leverden, waarop Berkman haar uit drie beelden bestaande ‘Whispering Seaweed‘ baseerde.

Aan de onthulling ging anderhalf jaar vooraf, die onder meer getekend werden door politiek onbegrip, omdat al een keuze voor de kunstenares was gemaakt voordat de gemeenteraad daarover kon beslissen. Die mocht alleen € 75.000 aftikken. De complete oppositie stemde tegen de gang van zaken, maar de coalitie heeft nu eenmaal de meerderheid en sloot, zoals gebruikelijk, de rijen. Dat het zo lang duurde kwam onder meer door privéomstandigheden van Bergman en de coronacrisis.

Toepasselijk

Dat het regende was gezien de titel van het kunstwerk wel toepasselijk, constateerde Ellermeijer. Het werk heeft dus een sterke connectie met water en de zee. Bij de opening van de expositie ‘Waves of Breath’ in het Cobra Museum, een ode aan de zee van kinderen der basisscholen Palet en Linde, zei ze onder meer dat zeewier haar passie is. Ze had ter voorbereiding van haar kunstwerk lessen gegeven aan leerlingen van de basisscholen Palet en de Linde over ‘Whispering Seaweed’.

Zeespiegel

Het Keizer Karelplein ligt zo’n tweeënhalf tot vier meter onder de zeespiegel. Ook de druppelvorm van de nieuwe rotonde en het feit dat Keizer Karel ooit de aanzet gaf tot de oprichting van het hoogheemraadschap Amstelland, speelden een rol bij het ontwerp.

“Ik feliciteer Amstelveen met dit bijzondere stukje zeebodem”, zei Ellermeijer tegen de omwonenden. “Het kunstwerk is een echte landmark geworden, een verbinding tussen noord en zuid, en een aanwinst voor Amstelveen.” Hij dankte zowel Berkman als de omwonenden voor hun betrokkenheid.

Verlicht

Margot Berkman sprak de hoop uit dat het kunstwerk, dat ’s avonds wordt verlicht, wordt gekoesterd. “Een kunstwerk in de openbare ruimte zou als een parel moeten zijn in het landschap. Ik hoop dat dit is bereikt en dat Amstelveners ervan kunnen genieten. Ik hoop ook dat mensen zich door dit werk bewuster worden van de schoonheid van de oceaan.“

Iets dergelijks vertelde ze bij de opening van de expositie, die overigens twee keer plaats vond achter elkaar, wegens de coronacrisis en het daarmee gepaard gaande beperkte aantal bezoekers. Beide keren had met trouwens over die aantallen niet te klagen. De tweede keer waren kinderen er zelf bij.

Kinderen

De nieuwe directeur van het Cobra Museum Lillian Bóza noemde de expositie, die tot 27 september duurt, een prachtig project, dat volledig aansloot bij wat de kunstenaars van de Cobragroep destijds wilden: Schilderen als kinderen. Ellermeijer sprak over de relatie tussen het kunstwerk op het KK Plein en de expositie, alsmede die van de bewoners met ermee. ‘Waves of Breath’ neemt bezoekers mee in de inspiratiewereld van de kunstenaar. Er is een golf van werken te zien in verschillende media, van schets en tekening tot werk in brons, textiel en een installatie.

Sound

Bijzonder onderdeel waarop Ellermeijer wees, is een zogenoemde soundscape, speciaal voor deze gelegenheid gemaakt door de New Yorkse muzikant Will Calhoun. Berkman toonde zich vereerd door de ‘prachtige opdracht’ die zij kreeg van de gemeente en zei dat haar inspiratie voor wat op het KK Plein tot stand kwam eigenlijk begon bij een Kersenbloesemfestival in het Amsterdamse Bos.

14 REACTIES

  1. Democratie gaat wel over de meerderheid, maar niet over de dictatuur van de meerderheid. En dat is hier veel te veel. De VVD is hier net zo’n verwende club geworden als vroeger de PvdA in de grote steden. Dat trekt enkel regenten aan , die op de lange duur het democratisch systeem ondergraven.

      • Inderdaad, als een partij al jaren en jaren aan het roer staat sluipen er onfrisse elementen in, zoals al eerder gezegd in de grote steden in het verleden de PvdA en in het zuiden het CDA.

  2. “WHISPERING SEAWEED” ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit uit het brein van de omwonenden is ontsproten. Totale “BULLSHIT” dus als verklaring van het kunstwerk dat voor veel teveel gemeenschapsgeld is aangeschaft. Maar: de De OZB kan toch nog verder omhoog dus “SO WHAT” (Lekker veel Amstelveense woorden).

  3. Veel gezwets in de kunstwereld. Geen wonder dat wethouder Raat zich daartoe aangetrokken voelt. Die druppelvorm van de rotonde die de kunstenares tot het kunstwerk inspireerde, is alleen met een drone te zien. Ik ben benieuwd wanneer Raat dit kunstwerk (net als de Drol) gaat verplaatsen naar een plek waar het beter tot zijn recht komt.

  4. Over smaak valt te twisten en het heeft inderdaad té veel geld gekost, maar het staat er nu eenmaal. Door de onvrede over de gang van zaken wordt deze kunst verguisd tot op het bot.
    Dat is naar de kunstenaar, die met veel passie dit heeft gemaakt, een dolksteek.

    Natuurlijk had het gemaakt moeten worden door een Amstelveense kunstenaar en had er een openbare aanbesteding moeten komen.

    Maar nee, een aantel lezers van AmstelveenBlog maken zich alleen maar druk over het politieke landschap in Amstelveen en er is er zelfs 1 die 80% van de inwoners van het KKP wegzet als een onbenullig, werkend volkje die nergens verstand van hebben.

    Nou, daar kan Amstelveen TROTS op zijn……

  5. Het geeft geen zin om over smaak te twisten. Je vindt iets mooi of niet, klaar. Bovendien kan je aan iets lelijks gehecht raken, zoals die Drol. Ik vind het jammer dat wethouder Raat (VVD) die nu voor veel geld van het Stadsplein heeft verwijderd na hem er eerst voor veel geld te hebben neergezet.

    Ik heb geen moeite met het kunstwerk op het KKP, maar wel met het gezwets eromheen. ‘Parel in het landschap’, ‘schoonheid van de oceaan’. Kom op, zeg, doe normaal. Zeg gewoon dat het een grappig ding is en dat het heus wel zal wennen, ook als je het lelijk vindt. Dat had ik destijds bij die Drol ook moeten bedenken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.