De monumentale status van het KLM-hoofdkantoor aan de Amsterdamseweg, dat in 2024 leeg komt te staan, wordt nu door de gemeente onderzocht. De adviesorganisatie ‘Mooi Noord-Holland; kreeg opdracht te beoordelen of het gebouw architectonische en cultuurhistorische waarde heeft.

Herbert Raat

KLM meldde vorig jaar te verhuizen naar Schiphol-Oost. De gemeente wil zoveel mogelijk voorkomen dat beeldbepalende panden, waarvan er helaas al vele zijn verdwenen, nog verder slachtoffer worden van de kaalslag die talloze jaren het beleid markeerde.

Historie bewaken

“We zijn in het verleden al te veel monumentale panden verloren en dat willen we in de toekomst voorkomen”, zegt wethouder Herbert Raat (welstand en monumenten). “Het KLM-hoofdkantoor is een markant gebouw en maakt onderdeel uit van de geschiedenis van Amstelveen. Veel inwoners hebben er gewerkt of kennen iemand die dat deed. De vliegmaatschappij maakt een onlosmakelijk onderdeel uit van onze historie. Daarom laten we onderzoeken of het monumentale waarde heeft, zodat we het kunnen behouden als gemeentelijk monument. Het zou geweldig zijn als bij de herontwikkeling niet alleen naar wonen gekeken wordt, maar ook naar een culturele invulling die verbinding zoekt met ANNA en Museum Jan.”

Proces
Adviesorganisatie Mooi Noord-Holland kreeg dus de opdracht de architectonische en cultuurhistorische waarde van het gebouw te onderzoeken. Haar rapport wordt vervolgens beoordeeld door de Erfgoedcommissie (CRK) die een advies uitbrengt aan het college van burgemeester en wethouders.

Ontwerp
Het gebouw is een ontwerp van de Nederlandse architect Rein Fledderus en in 1971 in gebruik is genomen. Van bovenaf ziet het er uit als de propeller van een vliegtuig. De stervormige opzet bevat een kern en drie vleugels die doen denken aan een as met rondom de bladen van de propeller. Fledderus heeft verder onder meer De Doelen in Rotterdam en het Beatrixgebouw van de Utrechtse Jaarbeurs ontworpen.

3 REACTIES

  1. Het is maar goed dat Cultuur nog niet tot de portefeuille van Herbert Raat (VVD) cultuur behoorde toen het monsterlijke V&D gebouw leeg kwam te staan.

    Als het KLM gebouw op die prachtige locatie niet geschikt te maken is voor bewoning, mag het wmb plaats maken voor een mooi woongebouw.

  2. De voornaamste verdienste van het KLM gebouw is dat er van bovenaf uitziet als de propeller van een vliegtuig. Dat is leuk voor overvliegende Chinese toeristen en klanten van Corendon, maar vanaf de grond gezien is het een saaie grijze kolos die zijn tijd duidelijk heeft gehad.

    Als nutteloosheid en overbodigheid de voornaamste criteria voor monumentale status zijn, dan wordt Herbert Raat zelf ook tot monument verklaard en komt Amstelveen nooit meer van hem af.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.