In Museum JAN (voorheen Jan van der Togt) aan de Dorpsstraat worden van 13 maart af tentoonstellingen van Jan Cremer  (‘Noordwaarts 2010-2020’) en Roy Lichtenstein (‘Pop Art in Print’) gehouden.


Al circa 65 jaar schildert Jan Cremer (1940) met woorden en penselen zijn avontuurlijke leven. Vanaf 13 maart hangt in Museum JAN een ruime selectie monumentale zeegezichten die Cremer in het afgelopen decennium schilderde. Niet eerder werden deze werken in een tentoonstelling samengebracht. ‘Cremer Noordwaarts 2010-2020’ combineert deze recente doeken met zijn foto’s van reizen naar onder andere Mongolië en Groenland.

Zeegezichten
In zijn atelier in Umbrië legt Jan Cremer herinneringen vast uit de tijd dat hij de wereldzeeën richting het noorden bevoer. Cremer: ‘Ik heb altijd naar de zee verlangd. Als kind al. Ik heb gevaren en wilde weten wat er achter de horizon zat. Ik hou het meest van storm.’ De reizen maakten enorme indruk op hem. Behalve het fysiek zware werk, de schoonheid van de uitgestrekte watervlakten en de vrijheid die hij voelde, was er aan boord ook altijd de dreiging van het geweld van de natuur. Dat is terug te zien op zijn metershoge schilderijen. Meestal is er een duidelijke zee en een hemel daarboven zichtbaar, maar soms is er geen horizon, geen scheidingslijn te herkennen, zodat de doeken bijna abstract worden. Zelden is er een mens of teken van menselijk leven te zien op deze zeegezichten.

Cremer maakt zijn olieverf zelf en brengt die net als in zijn vroege jaren in ruime mate op het linnen of jute aan met bijvoorbeeld penselen, spatels en zijn handen. Zo beeldhouwt hij als het ware zijn golven en schuimkoppen

tot driedimensionale vormen en suggereert daarmee beweging en diepte. Als kijker word je in de kolkende massa water gezogen, Cremers zeegezichten zijn nooit kabbelend of spiegelglad, ze zijn woest en onrustig als de schilder

en zijn leven zelf.

Fotografie
Cremer legde zijn reizen niet alleen vast op doek maar maakte ook talloze foto’s. Op zoek naar nieuwe landschappen trok hij naar streken als Mongolië, Siberië en Groenland. In meer dan 20.000 foto’s legde hij zijn

reisimpressies vast. Een deel daarvan is voor het eerst te zien tijdens deze tentoonstelling. Bij de tentoonstelling verschijnt het boek ‘Cremer – Noordwaarts 2010-2020’ bij Uitgeverij Waanders, in full colour.

Pop Art in Print
Dit voorjaar toont Museum JAN ook een selectie zeefdrukken van Roy Lichtenstein (1923-1997). Samen met Andy Warhol is hij een van de bekendste kunstenaars in de Amerikaanse Pop Art.

Van afbeeldingen uit stripboeken, advertenties en beroemde moderne schilderijen maakte Lichtenstein sterke uitvergrotingen op het schildersdoek. De zeefdrukken ‘Still live with Picasso’ en ‘Haystack’ (naar een schilderij van Monet)

zijn hiervan voorbeelden. De heldere kleuren en het puntenraster in zijn werken refereren aan de commerciële druktechniek in zijn tijd. De tentoonstelling bevat prints uit bijna zijn gehele carrière, van de jaren zestig tot zijn

Reflection Series uit de jaren negentig.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.