“Wees niet bescheiden”, zei Felix Rottenberg, van wie net het eerste deel van zijn tv-documentaire ‘Terug naar de Akbarstraat’ was uitgezonden, over een voornamelijk islamitische wijk in Amsterdam-West, waar Turken en Marokkanen zich heer een meester voelen en blanke Nederlanders zich naar hun mening maar moeten aanpassen. Rottenberg sprak in de voormalige Annakerk, tegenwoordig ontmoetingscentrum AnnA van brouwerij de Naeckte Brouwers.

Daar werd min of meer officieel het nieuwe cultuurbeleid, vastgelegd in de ‘Cultuuragenda 2020-2024: De stad als podium’ en tegelijk werd het culturele jaar 2020 open getrapt. Niet alleen voor een bepaalde elite kunst maken, maar de bevolking er meer bij betrekken en openbare ruimte er voor gebruiken, is het nieuwe beleid.

Metropool

Behalve de ambtenaren, politici, kunstenaars en ondernemers die men overal op recepties ziet, zeg maar de vaste elite die in feite de stad bestuurt, waren er deze keer ook enkele jonge artiesten die op het podium voor dans en pianomuziek zorgden. Rottenberg prees Amstelveen voor zijn culturele rol in de metropool, die naar zijn zeggen veel groter is dan Amsterdam en belangrijk is voor zowel de kunst aks de economie. Als hoofdstadbewoner merkte hij op dat qua inwonertal Amstelveen een achtste van die stad uitmaakt, een internationaal gebied is óók op het gebied van de cultuur. “Als geboren en getogen Amsterdammer zeg ik wel eens dat het Amsterdamse Bos op Amstelveens grondgebied ligt en wij in wezen gebruik mogen maken van iets Amstelveens.” Dat Bos moet volgens hem meer bij het cultuurbeleid worden betrokken.

Internationaal

Terwijl het in sommige buurten in de hoofdstad moeilijk is tot een open samenleving te komen, bruist in Amstelveen het internationale verkeer en accommodeert de stad onder meer Japanners en mensen uit India. Amstelveen heeft volgens hem geen enkele reden om niet een internationale cultuurstad te worden. “Jullie kunnen meer doen en internationaal bekende kunstenaars uitnodigen zich hier blijvend te vestigen. Dat komt voort uit het plan dat er ligt. “Amstelveen is klaar voor het grotere verhaal. Jullie zijn belangrijk voor Amsterdam, belangrijk voor mij en belangrijk voor de kunst en cultuur”, zei hij.

Anders

Dat sloot eigenlijk aan bij wat wethouder Herbert Raat van Cultuur al in de bomvolle AnnA had gezegd. Die onderstreepte het belang van samenwerking en riep iedereen op mee te denken over kunst en cultuur in Amstelveen en er zelf een bijdrage aan te leveren. “Wij gaan het anders doen”, zei hij. “Deze Cultuuragenda is nog maar het begin van onze ambities op het gebied van kunst en cultuur. We willen jonge én gevestigde talenten niet alleen een groot, maar ook een bijzonder podium geven. Wij  gaan er voor zorgen dat Amstelveen de beste cultuureducatie van Nederland heeft.”

Hij wil ook het Amsterdamse Bos en groen in het algemeen erbij betrekken en daar culturele hotspots creëren. De enthousiaste reacties van de vele aanwezigen in de voormalige Annakerk deden wethouder Raat besluiten kunst en cultuur vaker te vieren met een evenement, meldt de gemeente. “We gaan dit zeker vaker doen om onze (jonge) Amstelveense talenten een podium te geven.”

Vleugel

Bij de presentatie van de cultuuragenda werd ook de vleugel gedoopt die in het raadhuis wordt geplaatst voor openbare concerten. Bij die onthulling was, naast de wethouder, ook raadslid Bert de Pijper van de ChristenUnie betrokken, die een unaniem door de gemeenteraad aanvaarde motie indiende over een piano in  de openbare ruimte.

Op de vleugel speelde, na enkele akkoorden van de wethouders Raat en Van Ballegooijen, de van huis uit Hongaarse en in Amstelveen wonende pianist Pianist David Herman (35) een compositie van Frans Liszt.

Herman timmert heeft verschillende internationale optredens op zijn naam staan, treedt op in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam en de Nieuwe Kerk in Den Haag.

Dans

Danslerares Vyjayanthi Iyer (Vyju) en haar studente Drashti Trivedi gaven een klassiek Bollywood-optreden. De Indiase Vyju heeft haar eigen dansschool en geeft op zondagen les aan kinderen en volwassen in het sportcentrum in Uilenstede.

Expositie

Op het balkon van AnnA is nog tot en met donderdag 30 januari een expositie te zien met de werken van Millie Honnebier, Pjotter Bergsma en Michele Bergsma. Volgens Peter Kluskens van de Naeckte Brouwers is Anna de huiskamer van Amstelveen aan het worden. Die is dan beter bereikbaar dan wat eerst die titel kreeg, maar op de eerste verdieping van het raadhuis zo ongeveer de moeilijkst bereikbare ‘kamer’ van de gemeente is. Kluskens zei dat in AnnA veel aan cultuur wordt gedaan, geregeld muziekuitvoeringen zijn, alsmede een boekenbeurs (weer op 8 maart) en prees Raat als drijvende kracht achter het overeind houden en als ontmoetingscentrum gebruiken van de Annakerk. “Hij is de stille kracht achter wat hier allemaal gebeurt”, zei hij. Wie ideeën heeft voor kunst en cultuur in Amstelveen kan dit mailen: kunstencultuur@amstelveen.nl.

2 REACTIES

  1. Wat een geleuter van die Rottenberg. De meeste expats in Amstelveen leven ook geheel in hun eigen bubble en vertikken het om maar 1 woord Nederlands te leren en menige Amstelvener vindt een expat maar een oervervelend figuur.

  2. Turken en Marokkanen voelen zich in Amsterdam-West niet heer en meester maar gewoon thuis. Dat is nogal logisch nadat zij daar zo lang hebben gewoond en er in veel gevallen ook zijn geboren. Mensen die daar komen wonen, moeten zich inderdaad aanpassen.

    Dat de integratie van buitenlanders gebrekkig was en nog steeds is, komt omdat daarvoor niet tijdig en voldoende mate de juiste middelen en methoden zijn ingezet die er wel waren, zoals bijv. interactieve lesmethoden mbv DVD-I. Men heeft het te veel op z’n beloop gelaten.

    Dat Herbert Raat een ‘stille kracht’ wordt genoemd, vind ik om te gillen. Het is inmiddels wel duidelijk dat hij een leuke baan in de kunst- en cultuursector ambieert. Dat is prima, want daarin kan hij minder kwaad dan in gemeente- of landsbestuur. Mooi praten en veel geld uitgeven aan hobby’s en lobby’s, dat kan-ie wel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.